Het was vanaf dag 1 bepaald: van de Polestar 1
zouden slechts 1.500 exemplaren worden gemaakt. Op die manier moest het een
zeldzaam en exclusief model worden, naar het voorbeeld van de Ferrari F40.
De Polestar 1 werd officieel onthuld op het
salon van Genève van 2018. Zijn sculpturale silhouet werd unaniem op lof
onthaald, zowel door de gespecialiseerde pers als door het grote publiek. De
2+2-coupé rust op hetzelfde platform als de Volvo S90 en gebruikt een
plug-inhybride aandrijflijn. Die combineert een benzineviercilinder met dubbele
drukvoeding, twee elektromotoren van 116 pk en een alternator-starter van 68
pk. Daarmee piekt zijn vermogen op 600 pk.
Toekomstig verzamelaarsobject
Ondanks het charisma van het model verbond
Polestar zich ertoe om er slechts 1.500 exemplaren van te gaan bouwen en niet
één meer. De productielijn in het Chinese Chengdu valt daarom eind dit jaar
stil. Met een prijskaartje van 160.000 euro en een druppelsgewijze productie
moet het model welhaast een gegeerd collectors’ item worden.
Polestar zelf verdwijnt echter niet, integendeel.
Naast de puur elektrische Polestar 2 die nu al gewoon verkrijgbaar is komt de
elektrische berline Polestar 3 ook binnenkort naar de catalogus van de
Chinees-Zweedse autobouwer. Het merk wil een plaats op de elektrische
premiummarkt veroveren naast constructeurs als Tesla, BMW i en Mercedes EQ.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.