Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwe C4 is de tiende in een lijn van compacte berlines van Citroën. De eerste C4 kwam liefst 92 jaar geleden op de markt, in 1928.
Deze lange bloedlijn is uiteraard niet altijd verkocht geweest onder de naam C4. In de lijst vinden we ook modellen als de GS, waar de C4/ë-C4 uiterlijk naar knipoogt. In totaal heeft deze lijn bijna 12,5 miljoen auto’s opgeleverd: C4 (1928), Ami 6/Ami 8, GS/GSA, BX, ZX, Xsara, C4 (2004 en 2010) en C4 Cactus.
Deze nieuwe C4-generatie neigt naar de wereld van de cross-over/SUV en geniet daarom een genereuze bodemvrijheid: 156 millimeter. Dat cijfer is vergelijkbaar met dat van de SUV T-Roc van Volkswagen.
Met hun lengte van 4,36 meter zijn de nieuwe C4’s gevoelig langer dan de C4 Cactus (4,17 meter) die ze vervangen. Ze komen eerder in de buurt van de Nissan Qashqai (4,39 meter).
De schuine kofferklep, die knipoogt naar die van de GS, herbergt een koffer van 380 liter. Dat is een vrij ‘matig’ cijfer (even groot als de meer compacte VW Golf), maar het blijft wel identiek in de elektrische ë-C4. Ter vergelijking: de Kia e-Niro slikt 451 liter in een even lang koetswerk (4,37 meter).
De elektrische versie herneemt de batterij van 50 kWh van de recente elektrische modellen van de PSA-groep. Ze geniet een garantie van 8 jaar of 160.000 kilometer voor 70 procent van de oorspronkelijke opslagcapaciteit. De elektromotor van zijn kant ontwikkelt 136 pk en 260 Nm. Daarmee sprint de ë-C4 naar 100 km/u in 9,7 seconden en haalt hij een top van 150 km/u.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.