De dodelijkste auto van de VS is een Europese bestseller

Het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut IIHS rekende uit hoeveel mensen het leven laten na een ongeval aan boord van elk automodel. De meest dodelijke auto van de VS is een bij ons heel populaire veelzijdige stadsauto.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 29 mei 2020
  • Divers

Elke drie jaar berekent het Insurance Institute for Highway Safety hoeveel mensen het leven lieten aan boord van een personenwagen en maakt het een klassement op per model. De meest recente lijst is zopas gepubliceerd en bestrijkt de jaren 2015 tot en met 2018. Het IIHS gebruikt een opvallende berekeningswijze: het bekijkt hoeveel mensen het leven lieten aan boord van een model per miljoen voertuigjaar. Voertuigjaren zijn dus het product van het aantal verkochte exemplaren met de leeftijd van elk exemplaar. De auto waarin van 2015 tot 2018 het vaakst iemand het leven liet was de… Ford Fiesta, met een sterftegraad van 141 doden per miljoen voertuigjaren. Hij wordt gevolgd door de Hyundai Accent (verwant aan onze i30) met 116 doden. Op de vijfde plaats staat nog een populaire Europese auto: de Fiat 500 (95 doden per miljoen voertuigjaren). Aan het andere uiterste van het spectrum staan grote SUV’s en pick-ups zoals de GMC Yukon XL 1500, de Infinti QX60, de Range Rover Evoque, de Porsche Cayenne en de Lexus NX. In geen enkele van die modellen viel ook maar 1 overlijden te betreuren.

Laat deze lijst echter geen leidraad zijn om te besluiten dat de ene auto veiliger is dan de andere. Een Ford Fiesta zal vaker in de stad rijden, waar meer ongevallen gebeuren, terwijl een grote pick-up eerder op verlaten plattelandswegen slentert. De Nissan Leaf haalde een heel goede score (5 doden per miljoen voertuigjaren), maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat met dit model vooral korte afstanden worden gereden. En omgekeerd ligt de heel belabberde score van de Ford Mustang (81 doden per miljoen voertuigjaren) waarschijnlijk meer aan het soort bestuurders dat dit model in de VS aantrekt.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: IIHS.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km