MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Elke drie jaar berekent het Insurance Institute for Highway Safety hoeveel mensen het leven lieten aan boord van een personenwagen en maakt het een klassement op per model. De meest recente lijst is zopas gepubliceerd en bestrijkt de jaren 2015 tot en met 2018. Het IIHS gebruikt een opvallende berekeningswijze: het bekijkt hoeveel mensen het leven lieten aan boord van een model per miljoen voertuigjaar. Voertuigjaren zijn dus het product van het aantal verkochte exemplaren met de leeftijd van elk exemplaar. De auto waarin van 2015 tot 2018 het vaakst iemand het leven liet was de… Ford Fiesta, met een sterftegraad van 141 doden per miljoen voertuigjaren. Hij wordt gevolgd door de Hyundai Accent (verwant aan onze i30) met 116 doden. Op de vijfde plaats staat nog een populaire Europese auto: de Fiat 500 (95 doden per miljoen voertuigjaren). Aan het andere uiterste van het spectrum staan grote SUV’s en pick-ups zoals de GMC Yukon XL 1500, de Infinti QX60, de Range Rover Evoque, de Porsche Cayenne en de Lexus NX. In geen enkele van die modellen viel ook maar 1 overlijden te betreuren.
Laat deze lijst echter geen leidraad zijn om te besluiten dat de ene auto veiliger is dan de andere. Een Ford Fiesta zal vaker in de stad rijden, waar meer ongevallen gebeuren, terwijl een grote pick-up eerder op verlaten plattelandswegen slentert. De Nissan Leaf haalde een heel goede score (5 doden per miljoen voertuigjaren), maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat met dit model vooral korte afstanden worden gereden. En omgekeerd ligt de heel belabberde score van de Ford Mustang (81 doden per miljoen voertuigjaren) waarschijnlijk meer aan het soort bestuurders dat dit model in de VS aantrekt.Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.