De dodelijkste auto van de VS is een Europese bestseller

Het Amerikaanse verkeersveiligheidsinstituut IIHS rekende uit hoeveel mensen het leven laten na een ongeval aan boord van elk automodel. De meest dodelijke auto van de VS is een bij ons heel populaire veelzijdige stadsauto.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 29 mei 2020
  • Divers

Elke drie jaar berekent het Insurance Institute for Highway Safety hoeveel mensen het leven lieten aan boord van een personenwagen en maakt het een klassement op per model. De meest recente lijst is zopas gepubliceerd en bestrijkt de jaren 2015 tot en met 2018. Het IIHS gebruikt een opvallende berekeningswijze: het bekijkt hoeveel mensen het leven lieten aan boord van een model per miljoen voertuigjaar. Voertuigjaren zijn dus het product van het aantal verkochte exemplaren met de leeftijd van elk exemplaar. De auto waarin van 2015 tot 2018 het vaakst iemand het leven liet was de… Ford Fiesta, met een sterftegraad van 141 doden per miljoen voertuigjaren. Hij wordt gevolgd door de Hyundai Accent (verwant aan onze i30) met 116 doden. Op de vijfde plaats staat nog een populaire Europese auto: de Fiat 500 (95 doden per miljoen voertuigjaren). Aan het andere uiterste van het spectrum staan grote SUV’s en pick-ups zoals de GMC Yukon XL 1500, de Infinti QX60, de Range Rover Evoque, de Porsche Cayenne en de Lexus NX. In geen enkele van die modellen viel ook maar 1 overlijden te betreuren.

Laat deze lijst echter geen leidraad zijn om te besluiten dat de ene auto veiliger is dan de andere. Een Ford Fiesta zal vaker in de stad rijden, waar meer ongevallen gebeuren, terwijl een grote pick-up eerder op verlaten plattelandswegen slentert. De Nissan Leaf haalde een heel goede score (5 doden per miljoen voertuigjaren), maar dat komt waarschijnlijk vooral omdat met dit model vooral korte afstanden worden gereden. En omgekeerd ligt de heel belabberde score van de Ford Mustang (81 doden per miljoen voertuigjaren) waarschijnlijk meer aan het soort bestuurders dat dit model in de VS aantrekt.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: IIHS.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km