Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Elektrische auto’s worden steeds populairder, maar voor hun batterijen waren Europese autobouwers afhankelijk van Aziatische leveranciers… tot nu.
Het Zweedse Northvolt heeft vannacht de eerste Lithium-Ion batterijcel geproduceerd die volledig in Europa ontworpen, ontwikkeld en geassembleerd wordt. Dat kan een fait divers lijken, maar het bedrijf schrijft daarmee Europese industriële geschiedenis. Europa zal in de toekomst immers niet meer volledig afhankelijk zijn van een batterijproductie die tot nu toe grotendeels in handen was van Aziatische producenten.
De productiestart van de batterijcellen in de Northvolt Ett-fabriek, in het Zweedse Skellefteå, wordt in 2022 opgeschaald om dan ook de eerste klanten te kunnen bevoorraden. En die klanten zijn niet van de minste. Op automotive vlak gaat het om merken als BMW, Volkswagen, Volvo Cars en Polestar. De totale productiecapaciteit van de fabriek moet binnen enkele jaren 60 GWh per jaar bedragen, en daarmee tegemoetkomen aan orders die tot nu toe al oplopen tot 30 miljard Euro. Tegen 2030 wil Northvolt 20 tot 25% van de Europese markt voor Lithium-Ion cellen bevoorraden.
De Ett-fabriek werd in 2017 aangekondigd en Northvolt kreeg Europese steun voor de bouw. De Europese Unie beschouwt de batterijproductie immers als een strategische sector en heeft een plan uitgewerkt om de Europese onafhankelijkheid op dat vlak te stimuleren.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.