De eerste elektrische Lada is een oude Dacia

Met de e-Largus roeien de Russen met de riemen die ze hebben.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 09 augustus 2022
  • Elektrisch

Sinds de oorlog in Oekraïne is Rusland economisch wat geïsoleerd, ook wat de auto-industrie betreft. Zo heeft de Renault-groep zijn activiteiten in het land stopgezet en zijn fabrieken voor een symbolische roebel verkocht. Ook Avtovaz, eigenaar van Lada, behoorde tot de Renault-groep en moet nu alleen verder. Maar dat belet het bedrijf niet om een elektrische auto te ontwikkelen.

Gebouwd uit restanten

Het getoonde model is de e-Largus, het allereerste elektrische model van het Russische merk, waarvan ineens ook een bestelwagenversie komt. Dat het model er vertrouwd uitziet, is geen toeval. Het werd namelijk ontwikkeld op basis van… een oude Dacia Logan MCV. Ook het Roemeense Dacia is een onderdeel van Renault en werd in Rusland gebouwd. De Russen willen dat dus blijven doen, maar dan wel onder de naam Lada.

De e-Largus gebruikt de basis van de Logan, het B0-platform van de Renault-Nissan Alliantie, dat niet ontwikkeld werd om ook een elektrische aandrijving te krijgen. Je kan de e-Largus dus eerder zien als een ‘retrofit’ elektrisch model, dat waarschijnlijk niet echt efficiënt zal zijn of een groot rijbereik zal kunnen voorleggen. Maar met zekerheid kunnen we dat niet zeggen, want de Russen geven nog geen technische specificaties weg, behalve een schema met de technische elementen die voorzien zijn, waaronder een CCS laadpoort voor DC snelladen. Maar de komst van het model naar West-Europa lijkt sowieso uitgesloten, ook als er geen economische sancties zouden zijn.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Avtovaz.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km