Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Met de e-Largus roeien de Russen met de riemen die ze hebben.
Sinds de oorlog in Oekraïne is Rusland economisch wat geïsoleerd, ook wat de auto-industrie betreft. Zo heeft de Renault-groep zijn activiteiten in het land stopgezet en zijn fabrieken voor een symbolische roebel verkocht. Ook Avtovaz, eigenaar van Lada, behoorde tot de Renault-groep en moet nu alleen verder. Maar dat belet het bedrijf niet om een elektrische auto te ontwikkelen.
Het getoonde model is de e-Largus, het allereerste elektrische model van het Russische merk, waarvan ineens ook een bestelwagenversie komt. Dat het model er vertrouwd uitziet, is geen toeval. Het werd namelijk ontwikkeld op basis van… een oude Dacia Logan MCV. Ook het Roemeense Dacia is een onderdeel van Renault en werd in Rusland gebouwd. De Russen willen dat dus blijven doen, maar dan wel onder de naam Lada.
De e-Largus gebruikt de basis van de Logan, het B0-platform van de Renault-Nissan Alliantie, dat niet ontwikkeld werd om ook een elektrische aandrijving te krijgen. Je kan de e-Largus dus eerder zien als een ‘retrofit’ elektrisch model, dat waarschijnlijk niet echt efficiënt zal zijn of een groot rijbereik zal kunnen voorleggen. Maar met zekerheid kunnen we dat niet zeggen, want de Russen geven nog geen technische specificaties weg, behalve een schema met de technische elementen die voorzien zijn, waaronder een CCS laadpoort voor DC snelladen. Maar de komst van het model naar West-Europa lijkt sowieso uitgesloten, ook als er geen economische sancties zouden zijn.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.