DE FIAT STILO.

  • Piette François
  • 20 juli 2001
De stap naar een nieuwe generatie voor de compacte middenklassers In het prestigieuze kader van het internationaal autosalon van Genève stelt Fiat in avantpremière de Stilo voor, een auto die de stap zet naar een nieuwe generatie in de categorie van de compacte middenklassers. Met de Stilo, het model dat het zwaartepunt van het Fiat gamma zal gaan vormen en de wagen waarin het merk zich het best herkent omdat hij meer dan ieder ander product zijn waarden en zijn nieuwe spirit vertolkt, eist Fiat opnieuw een hoofdrol op in dit segment. De naam De naam van de nieuwe wagen is vlot, is in alle talen makkelijk uit te spreken en heeft een onmiskenbaar Italiaanse klank. Bovendien roept hij onmiddellijk een imago op van een modieus product, een trendsetter. De naam verwijst naar het concept "stijl": style in het Frans en het Engels, Stil in het Duits, estilo in het Spaans en het Portugees. Stijl wordt bovendien geassocieerd met emotie, en in dit geval met het beeld van een innemende, aangename, compacte, moderne, technologische wagen. Stilo is tenslotte geen zuiver abstracte naam omdat hij doet denken aan concrete voorwerpen zoals een vulpen of stijlvolle creaties, maar laat wel ruimte voor associaties met diverse definities zoals die van de verschillende versies van een hele familie auto's. Eén karakter, twee persoonlijkheden Om iedereen zijn Stilo te kunnen aanbieden, bestaan er van deze auto's twee modellen, een 3- en een 5 deurs, die onderling sterk verschillen: door hun stijl, hun temperament en zelfs hun afmetingen, de lengte, maar vooral ook de hoogte, een parameter die bepalend is voor de interieurruimte. Ook de rijhouding is specifiek voor elke versie, omdat de hoogte van het zitkussen ten opzichte van de weg (het H-punt) verschillend is. In de 3-deurs zit men lager, wat typisch is voor een wagen met een dynamische stijl en een levendig temperament. De 5-deurs heeft een hogere zithouding, met alle voordelen van dien voor de toegankelijkheid, de binnenruimte en het zicht op de weg. Tegen die achtergrond is het niet moeilijk te begrijpen waarom de twee wagens, hoewel ze tot dezelfde familie behoren, elk hun eigen kenmerken vertonen. Het karakter van de 3-deurs berust op individualisme, prestatiegerichtheid en rijplezier. De 5-deurs staat in het teken van het reiscomfort, de interieurruimte en het bijbehorende veiligheidsgevoel, de veelzijdigheid en de rationaliteit. Dat laatste aspect komt tot uitdrukking in totale gebruikskosten die tot de voordeligste behoren, niet alleen van dit segment maar van de volledige markt. De Fiat Stilo onderscheidt zich bijgevolg meteen al als een auto die tegemoetkomt aan alle eisen van de klanten in dit segment. Het nieuwe 5-deurs model is een erg aanlokkelijke keuze, ook voor klanten die lonken naar het deelsegment van de monovolumes, dat recent met nieuwe producten overspoeld werd. Aan de klassieke formule voegt de Fiat Stilo namelijk de typische voordelen van de monovolume toe: in- en uitstappen is makkelijk, het interieur biedt veel ruimte en de bestuurder heeft vanuit zijn hoge zetel een beter zicht op de weg. Dankzij een kantelbare voorzetel en twee achterzetels die onafhankelijk verschoven en versteld kunnen worden, kan het interieur bovendien aangepast worden aan de behoeften van het moment. Twee wagens dus, een 3- en een 5-deurs, maar één enkel model voor wat de productinhoud betreft. De veiligheidsvoorzieningen en uitrustingskenmerken geven niet alleen de concurrenten in dit segment het nakijken, maar dikwijls ook de modellen uit de hogere categorieën. Afmetingen en motoren De Fiat Stilo 5-deurs is 4,25 meter lang, 1,76 m breed, en 1,51 m hoog. Hij heeft een wielbasis van 2,60 meter. De Fiat Stilo 3-deurs behoudt dezelfde breedte en wielbasis, maar is 4,18 meter lang en 1,46 m hoog. Beide modellen zijn verkrijgbaar met vier benzinemoten en twee turbodiesels van het "common rail" type.
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km