De Ford Focus ST krijgt een ‘Track Pack’

Deze generatie van de Focus krijgt dan misschien geen iconische RS-variant, maar toch…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 september 2022
  • Lancering

Een belangrijke bladzijde in de recente geschiedenis van Ford in Europa wordt binnenkort omgeslagen met het einde van de Focus vanaf 2025. Voor zijn meest radicale versie, de RS, was het doodvonnis al getekend omdat de productie daarvan stopte na de vorige generatie. Maar wees gerust, de al zeer explosieve ST-versie is nog steeds te vinden in de catalogus van de onlangs gerestylede Focus. Bovendien kreeg hij voor de gelegenheid, naast een expressiever front, ook de beroemde 'Mean Green' kleur die de signatuur is geworden van de ST-modellen van Ford.

Track Pack

Maar dat is niet alles: net als zijn kleine broertje Fiesta ST al langer verkrijgbaar is in een radicale ST Edition-variant, krijgt ook de Focus ST nu een speciale behandeling die is ontwikkeld door de experts van Ford Performance. In dit geval werd het geen gelimiteerde uitvoering, zoals de Fiesta ST Edition, maar een optioneel pakket met de naam 'Track Pack'.


3.675 euro

Dit pakket is vanaf nu verkrijgbaar in België, kost € 3.675, maar enkel voor de vijfdeurs ST met de handgeschakelde 6-versnellingsbak (€ 44.720). Dit pakket verandert niets aan het vermogen van de 280 pk sterke 2,3 liter EcoBoost turbo, maar het zou het rijgedrag van de Focus nog opwindender moeten maken voor veeleisende bestuurders.

Instelbare dempers

Net als bij de Fiesta ST Edition is de toevoeging van de nieuwe volledig instelbare ophanging van KW het hoogtepunt van de veranderingen. Er zijn ook nieuwe 19-duim grote lichtgewicht velgen met Pirelli P Zero Corsa banden en 'grote' Brembo remmen die geschikt zijn voor intensief circuitgebruik.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Ford Focus? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Ford Focus-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km