De futuristische cocon van de Mercedes EQS in 7 cijfers

De EQS wil een elektrisch manifest vol superlatieven zijn bij Mercedes. Dat vertaalt zich onder meer in een bijzonder indrukwekkend infotainment, al is dat niet het enige. Een eerste kennismaking met het interieur van de EQS in 7 cijfers.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 maart 2021
  • Toekomst
  • 628 weergaven

Binnenkort trekt Mercedes officieel het doek van zijn elektrische vlaggenschip EQS. Bij wijze van smaakmaker onthult het Duitse merk nu alvast het interieur. Dat wordt in de eerste plaats gedomineerd door een gigantisch aanraakscherm.

De futuristische cocon van de Mercedes EQS in 7 cijfers

1. 141 centimeter

Om dit gigantische MBUX-scherm te maken lopen meerdere schermen in elkaar over in een indrukwekkende boog van liefst 141 centimeter breed. Concreet zijn hier drie schermen tot één geheel gecombineerd: een voor de bestuurder (12,3 duim), een in het midden (17,7 duim) en een voor de passagier (12,3 duim).

2. 650 graden Celsius

Een groot gebogen raam bedekt deze verschillende schermen om de indruk te geven dat het dashboard uit één geheel bestaat. Om te vermijden dat informatie vervormt onder invloed van de kijkhoek is dit scherm gebogen volgens een proces bij temperaturen van zo’n 650 graden Celsius. Bovendien is dit gekromde glas gemaakt in aluminiumsilica, dat “bijzonder krasbestendig” zou zijn. Het is ook uitgevoerd met een speciale laag om het reinigen ervan te vergemakkelijken. Vingerafdrukken laten zich volgens Mercedes “eenvoudig verwijderen met een microvezeldoek”.

3. 12 elektromotoren

De futuristische cocon van de Mercedes EQS in 7 cijfers

Om dit hyperscherm aangenamer te maken in het gebruik rust Mercedes het uit met haptische feedback. Omdat het echter zo groot is, zijn daarvoor liefst 12 verschillende elektromotoren vereist. Die zitten achter het enorme paneel verscholen op diverse plaatsen en veroorzaken een gerichte trilling van het raam in functie van het aangeraakte deel.

4. Zero Layer

Je vindt het vermoeiend om de ene of de andere functie te moeten gaan opdiepen in de submenu’s van moderne infotainmentsystemen? Dat zal nooit het geval zijn in de EQS dankzij de “Zero Layer”-filosofie. Voor toegang tot de belangrijkste toepassingen van het MBUX moet de gebruiker namelijk geen enkel apart menu openen. Vandaar de naam. Zero Layer zou dankzij kunstmatige intelligentie steeds de meest geschikte applicaties in het blikveld van de gebruiker moeten aanbieden in functie van de huidige situatie.

5. 77 duim

Volstaat dit hyperscherm nog niet? Dan kan de EQS ook nog eens worden uitgerust met een head-updisplay dat al even gigantisch is. Het komt overeen met een scherm met een diagonaal van… 77 duim. Zijn uitzonderlijke hoge beeldscherpte is te danken aan liefst 1,3 miljoen pixels.

De futuristische cocon van de Mercedes EQS in 7 cijfers

6. Nummer 6

Mercedes heeft specifiek voor zijn elektrische vlaggenschip een sfeerparfum ontwikkeld met de naam “N°6 MOOD Linen”. Waarom “Nummer 6”? Omdat Mercedes zijn eerste elektrische modellen aan het gamma toevoegde in 1906.

7. 99,65 procent van de partikels

Ook dit hoort bij de tijdsgeest: Mercedes heeft veel aandacht besteed aan de filtersystemen van zijn EQS om het interieur zo ‘zuiver’ mogelijk te houden. Zo zou de HEPA-filter 99,65 procent van de partikels uitfilteren. Volgens zijn officiële certificatie zou hij ook 86 procent van de virussen en meer dan 90 procent van de bacteriën tegenhouden bij standaardtests.

De futuristische cocon van de Mercedes EQS in 7 cijfers

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Beelden Tesla Cybertruck prototype gelekt

Beelden Tesla Cybertruck prototype gelekt

Op het forum van de ‘Tesla Cybertruck Owners Club’ zijn foto’s en zelfs een video opgedoken van een compacte Tesla Cybertruck. Het zou gaan om beelden van een prototype dat getoond werd aan werknemers van Tesla.

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dit is de mooiste auto van het jaar 2022

Dat is toch wat de juryleden van het “Festival Automobile International” vinden. Heel wat andere prijzen, waaronder de mooiste concept car en de mooiste hypercar, werden ook uitgereikt tijdens deze editie 2022.

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Alfa Romeo Tonale: afspraak op 8 februari

Het is officieel: één van de meest langverwachte SUV’s wordt binnenkort eindelijk onthuld! Afspraak op 8 februari om de Alfa Romeo Tonale zonder camouflage te ontdekken!

Lamborghini en verbrandingsmotoren, een eindig verhaal!

Lamborghini en verbrandingsmotoren, een eindig verhaal!

Vanaf 2023 zal de Italiaanse autobouwer geen auto’s meer verkopen met enkel een verbrandingsmotor...

Aanbevolen tests voor jou

3,6 /5 Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Test: Hyundai Kona N, hot SUV!

Wie zegt dat sportieve wagens met een verbrandingsmotor hun beste tijd gehad hebben? Hyundai in elk geval niet, want de Koreaanse autobouwer breidt zijn N-familie nog uit. Dit keer met een pittige versie van zijn atypische Kona SUV.

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Alpine A110 vs Toyota GR Yaris: rijplezier van de hoogste graad!

Welke van de twee, de beweeglijke en lichte Française of de gekke en eigenzinnige Japanner, zal ons het meeste plezier kunnen verschaffen?

3,5 /5 Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Test: Mazda2 e-Skyactiv G 90 2022, het plezier van de eenvoud

Mazda zorgt voor gericht verbeteringen bij zijn compacte ‘2’ voor het modeljaar 2022. We maken van die update gebruik om hem nog eens aan de tand te voelen met de nieuwe e-Skyactiv G 90 micro-hybride onder de motorkap.

4,1 /5 Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Test: Audi Q5 55 TFSIe Sportback, de SUV waarop we zaten te wachten?

Geconfronteerd met de meest recente X4 van BMW en de nieuwe Mercedes GLC zag Audi zich verplicht zijn Q5 te vernieuwen. Een operatie die niet beperkt blijft tot een simpele visuele facelift, samen met een nieuwe ‘coupé’ uitvoering, maar één die ook technologische en mechanische nieuwigheden met zich meebrengt!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Durf jij hem kopen, deze 911 Turbo S met… 333.300 km op de teller?

Gekocht in Nederland, ingeschreven in Slovakije, maar eigendom van een landgenoot die er maar liefst 333.300 km mee reed sinds hij deze Porsche 911 Turbo S in 2016 in ontvangst nam. Nu wordt hij geveild door Bonhams. Durf jij hem kopen?

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Dit zijn de meest en minst betrouwbare merken op de markt

Test Aankoop heeft de resultaten gepubliceerd van een grote studie rond de betrouwbaarheid van de automerken die op onze markt te koop zijn. Een studie waarin de Aziatische merken duidelijk domineren...

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Dustin Hoffman verkoopt een echte cinemalegende!

Het is waarschijnlijk één van de meest mythische films van de jaren ‘80. En ook de auto is een echte ster. Cinefielen hebben het al begrepen: het gaat hier om de Buick Roadmaster Cabrio uit 1949 die te zien was in de film Rain Man. Een auto die vandaag nog altijd eigendom is van Dustin Hoffman!

Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Een ex-Schumacher C63 AMG break in jouw garage?

Hoe het met Michael Schumacher zelf zit, is niet helemaal duidelijk. Maar fans heeft hij in elk geval nog genoeg, en die krijgen nu de kans om één van de auto’s te kopen waar Schumi mee reed.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 36.127

Benzine, Manueel

€ 33.590
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2021
50 km

Diesel, Automaat

€ 49.990
2022
18 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 24.500
2019
12.679 km

Diesel, Manueel

€ 9.499
2014
69.122 km

Benzine, Automaat

€ 26.900
2022
999 km

Diesel, Manueel

€ 26.290
2020
8.887 km