De GEN.TRAVEL van Volkswagen Group: een alternatief voor korte vluchten

De autonoom rijdende concept car wordt voorgesteld op Chantilly Arts & Elegance en moet ideeën leveren voor voertuigen van de groep in het komende decennium.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 23 september 2022
  • Toekomst
  • 1.659 weergaven

Volkswagen Group, niet het merk maar wel de overkoepelende structuur boven merken als VW, Audi en Skoda, gaat niet naar het Salon van Parijs dit jaar. In plaats daarvan stellen de Duitsers hun nieuwste concept car voor op Chantilly Arts & Elegance, een evenement waar kunst, oldtimers en uitzonderlijke wagens centraal staan, zoals ook de Renault 5 Turbo 3E. En uitzonderlijk, dat is de GEN.TRAVEL zonder enige twijfel.

Het nieuwe reizen

De codewoorden voor deze concept car zijn een samenvatting van de toekomstvisie voor de autosector: elektrisch, autonoom, duurzaam en hightech. Concreet biedt het model een blik op hoe we zouden kunnen reizen in de toekomst. Niet met korte vluchten, maar wel met een elektrisch voertuig dat je boekt via een app, dat je thuis ophaalt en volledig autonoom naar je eind bestemming brengt terwijl je werkt, rust of een film meepikt. Stressvrij en emissievrij. Niet meer naar de luchthaven rijden, daar aanschuiven en wachten op je vlucht die vervolgens landt op een luchthaven die nog een eind verwijderd is van je eindbestemming.

Ideeënpool

De GEN.TRAVEL is ontworpen als premium model dat het midden houdt tussen een berline en een monovolume. Een eerder excentriek koetswerk met grote glasoppervlakken en vleugeldeuren, maar verwacht niet dat dit de nieuwe stijl wordt van de volgende Volkswagen, Audi of Cupra. Hier draait het vooral om de Level 5 autonome technologie en artificiële intelligentie, onder andere om ‘platooning’ mogelijk te maken, het autonoom in konvooi rijden van voertuigen. En natuurlijk om het flexibele interieur, dat inspiratie kan bieden voor de volgende generaties auto’s.


Afhankelijk van hoeveel mensen er vervoerd kunnen worden, zijn er verschillende configuraties mogelijk, van vier zetels die ook in vergadermodus gebruikt kunnen worden, tot zelfs twee bedden voor nachtreizen. Aangepaste verlichting en een een actieve ophanging moeten het comfort verhogen en reisziekte tegengaan. En natuurlijk is het interieur gemaakt van duurzame en gerecycleerde materialen - we hadden niets anders verwacht in 2022. Benieuwd welke ideeën het halen op de volgende generatie wagens van de groep!

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km