De goedkoopste EV van Europa is levensgevaarlijk

In Duitsland kan je de Chinese EV Suda SA01 kopen voor 10.390 euro, maar dat zou eigenlijk niet mogen, zo vindt de ADAC.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 januari 2021
  • Divers

De Duitse automobielclub ADAC is niet te spreken over het feit dat je bij onze oosterburen een Suda SA01 kan kopen. Suwa? Het gaat om een wat anoniem ogende Chinese berline met op het eerste gezicht aantrekkelijke specificaties: hij is puur elektrisch, heeft een batterij van 40 kWh, goed voor een rijbereik van 200 kilometer, en een elektromotor van 109 pk en 240 Nm. Een technische fiche die wat doet denken aan die van de huidige Nissan Leaf. Alleen kost die Japanner minstens 36.540 euro, terwijl SA01 (na aftrek van een Duitse premie voor EV’s) al voor 10.390 euro op je oprit staat. Hoe komt het dat deze prijskraker niet in heel Europa verkrijgbaar is?

Onveilig

Heel eenvoudig: hij voldoet niet aan de Europese veiligheidsnormen. Maar de EU heeft een achterpoortje voor modellen die in heel beperkte aantallen worden verkocht (maximaal 1.000 exemplaren per jaar). Die regeling is er om meer exclusieve modellen of constructeurs die inzetten op innovatieve techniek een kans te geven zonder dat ze aan de peperdure veiligheidshomologaties moeten voldoen.

Maar Suda misbruikt die regeling om een ondermaats product op de markt te brengen: de SA01 heeft geen airbags, noodremhulp of gordelspanners en ook elektronische rijhulpsystemen als ESP of zelfs een trekkrachthulp kent hij niet. Bovendien scoort het model bedroevend op de crashtest van de ADAC en verwringt het wrak zodanig dat de passagiers na een crash bijna niet te bevrijden zijn. Verder ontbeert het model zelfs de verplichte noodkabel om de hoogspanningsbatterij af te koppelen.

En tot slot ondervond de ADAC bij een rijtest ook dat het rijgedrag van de SA01 belabberd is. De ADAC vindt dat Suda de SA01 van de markt moet halen in Europa – en we kunnen hen daar geen ongelijk in geven…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: ADAC / YouTube. Video ©: ADAC / YouTube. Source ©: ADAC.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

Chinese EV's verkopen niet en stapelen zich op in Europese havens

De havenautoriteiten beginnen onder druk te staan.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

De nieuwe BMW X3 warmt zich op

BMW laat ons watertanden met enkele foto's en details over zijn nieuwe SUV X3, die al binnen enkele weken officieel wordt voorgesteld.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km