De goedkoopste EV van Europa is levensgevaarlijk

In Duitsland kan je de Chinese EV Suda SA01 kopen voor 10.390 euro, maar dat zou eigenlijk niet mogen, zo vindt de ADAC.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 15 januari 2021
  • Divers
  • 1.461 weergaven

De Duitse automobielclub ADAC is niet te spreken over het feit dat je bij onze oosterburen een Suda SA01 kan kopen. Suwa? Het gaat om een wat anoniem ogende Chinese berline met op het eerste gezicht aantrekkelijke specificaties: hij is puur elektrisch, heeft een batterij van 40 kWh, goed voor een rijbereik van 200 kilometer, en een elektromotor van 109 pk en 240 Nm. Een technische fiche die wat doet denken aan die van de huidige Nissan Leaf. Alleen kost die Japanner minstens 36.540 euro, terwijl SA01 (na aftrek van een Duitse premie voor EV’s) al voor 10.390 euro op je oprit staat. Hoe komt het dat deze prijskraker niet in heel Europa verkrijgbaar is?

Onveilig

Heel eenvoudig: hij voldoet niet aan de Europese veiligheidsnormen. Maar de EU heeft een achterpoortje voor modellen die in heel beperkte aantallen worden verkocht (maximaal 1.000 exemplaren per jaar). Die regeling is er om meer exclusieve modellen of constructeurs die inzetten op innovatieve techniek een kans te geven zonder dat ze aan de peperdure veiligheidshomologaties moeten voldoen.

Maar Suda misbruikt die regeling om een ondermaats product op de markt te brengen: de SA01 heeft geen airbags, noodremhulp of gordelspanners en ook elektronische rijhulpsystemen als ESP of zelfs een trekkrachthulp kent hij niet. Bovendien scoort het model bedroevend op de crashtest van de ADAC en verwringt het wrak zodanig dat de passagiers na een crash bijna niet te bevrijden zijn. Verder ontbeert het model zelfs de verplichte noodkabel om de hoogspanningsbatterij af te koppelen.

En tot slot ondervond de ADAC bij een rijtest ook dat het rijgedrag van de SA01 belabberd is. De ADAC vindt dat Suda de SA01 van de markt moet halen in Europa – en we kunnen hen daar geen ongelijk in geven…

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Foto's ©: ADAC / YouTube. Video ©: ADAC / YouTube. Source ©: ADAC.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen werkt aan MEB+ met meer dan 700 km rijbereik

Volkswagen werkt aan MEB+ met meer dan 700 km rijbereik

De evolutie van het elektrische platform van de groep moet verder ook meer technologie en een hogere laadcapaciteit brengen, en leiden tot 10 nieuwe modellen tegen 2026.

Video: een Subaru met 862 pk voor een waanzinnige Gymkhana!

Video: een Subaru met 862 pk voor een waanzinnige Gymkhana!

Voor de tweede keer is het niet Ken Block, maar wel Travis Pastrana die uit de bol gaat tijdens deze Gymkhana!

De Mazda MX-5 rijdt al op duurzame brandstof!

De Mazda MX-5 rijdt al op duurzame brandstof!

Een exemplaar dat volledig standaard is, maar getankt met SUSTAIN 100 Percent, doorkruiste Engeland en deed daarbij 4 circuits aan. En het resultaat is veelbelovend!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
21.250 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km