Terwijl de nieuwe Ranger Raptor één van de sterren is van Ford op het Autosalon van Brussel, hebben we de sportieve uitvoering van de ‘Europese’ pick-up van Ford vooral te danken aan zijn Amerikaanse grote broer, de F-150. Naast een 100% elektrische Lightning-versie die erbij kwam voor de nieuwste generatie, bestaat die immers al langer in een agressievere Raptor-uitvoering. En sinds kort ook in een nog straffere ‘R’ versie.
‘Supertruck’
Die Raptor ‘R’ kreeg af-fabriek de 700 pk sterke 5.2 liter V8 uit de Mustang Shelby GT500 onder de motorkap. Meer dan genoeg motorgeweld om de indrukwekkende massa op snelheid te houden. Maar het is Amerika, en dus kan alles groter, krachtiger en sneller. Vooral bij de Texanen van Hennessey, die wel wat gewoon zijn en aan de slag gingen met de F-150 Raptor ‘R’. Het resultaat is deze extreme VelociRaptoR 1000!
| |
Je raadt het natuurlijk al, die krijgt naast de nodige koetswerkaanpassingen ook… 1.000 pk onder de motorkap. Een duizelingwekkend cijfer voor wat in principe nog altijd een veredeld werktuig is, dat op die manier de omschrijving ‘Supertruck’ verdient. De 40% extra vermogen uit de 5.2 liter grote ‘Predator’ achtcilinder is vooral te danken aan een nieuwe compressor die meer verse lucht in de cilinders pompt en dus ook meer benzine tot ontploffing kan helpen brengen. Het koppel stijgt daardoor ook tot maar liefst 1150 Nm. Hennessey geeft dan wel geen prestatiecijfers vrij, traag zal hij in elk geval niet zijn. En zuinig ook niet.
Exuberant, maar in de States kan je hem gewoon bestellen via de lokale Ford-dealer, compleet met 2 jaar of 24.000 miles garantie!
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Henckaerts Arnaud
Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.