De hybride strategie van Renault onder de loep

Renault pakt de zaken anders aan dan al de rest met zijn hybride aandrijflijn, zowel de zelfopladende als de plug-inversie. We bespreken de E-Tech en E-Tech Plug-in in detail.
  • Bouland Felix
  • 02 maart 2020
  • Lancering
  • 974 weergaven

De hybride strategie van Renault onder de loep

Zoals de meeste autobouwers stort Renault zich in het bad van de hybrides. Het Franse merk kan terugvallen op veel kennis rond elektrische aandrijving en heeft daarom beslist om zijn eigen hybride aandrijflijnen te bedenken, die benzine en elektriciteit combineren. Ze heten E-Tech en bestaan als gewone hybride in de Clio of plug-inhybride in de Mégane en de Captur.

De hybride strategie van Renault onder de loep

De basis

Plug-in of niet, alle hybride Renaults gebruiken dezelfde verbrandingsmotor. Dat is een atmosferische 1.6 op benzine afgeleid van de turbomotoren van de Alliantie Renault-Nissan. Toch is hij niet zomaar overgenomen. Een opfriskuur brengt hem een elektrische oliepomp terwijl de tandriem die de randorganen aandrijft volledig verdwijnt. Uiteraard zijn ook de zuigers, de inlaat en de verbranding zo veel mogelijk geoptimaliseerd.

De hybride strategie van Renault onder de loep

Stroomstoot

Aan deze benzinemotor is een generator gekoppeld die ook als starter dient, en een elektromotor van 35 kW (E-Tech) of 45 kW (E-Tech Plug-in). Tot zover is dat niet bijzonder. Alleen worden de drie motoren hier met elkaar verbonden via een transmissie van een geheel nieuwe generatie. Die geeft de elektrische kant twee versnellingen en de verbrandingsmotor vier. De reden? Het koppel voor de ene, efficiëntie voor de andere.

De hybride strategie van Renault onder de loep

Vooruitstrevende klauwkoppelingen

In plaats van alle krachtbronnen met elkaar te verbinden via koppelingen of koppelomvormers kiezen de Franse ingenieurs voor een reeks klauwkoppelingen. Met dit soort overbrenging met rechte tanden wordt het aankoppelen vergemakkelijkt en is de hoofdas steeds aangekoppeld. Om af te wisselen tussen de elektro- en de verbrandingsmotor kan Renault een van de twee in neutraal leggen.

De hybride strategie van Renault onder de loep

Elektrisch, serie of parallel?

Je kan niet meer volgen? Laat het ons vereenvoudigen met een voorbeeld. Bij het vertrekken en bij lage snelheden wordt enkel de elektromotor aangesproken. De benzinemotor is inactief en in neutraal geschakeld. Bij hogere snelheden wordt de viercilinder wakker, maar blijft zijn transmissie in neutraal. Op die manier kan hij als generator dienen om de elektromotor van stroom te voorzien (seriële hybride werking).

Als veel vermogen wordt gevraagd, dan legt de versnellingsbak van de benzinemotor een versnelling in en wordt hij dus met de voorwielen verbonden. Hij werkt daar dan samen met de elektromotor om de auto aan te drijven (parallelle hybride).

De hybride strategie van Renault onder de loep

Aan de stekker of niet

Of hij nu de Clio E-Tech aandrijft of de Captur of Mégane E-Tech Plug-in, het principe van de aandrijflijn is identiek. In de conventionele hybride versie geniet het geheel een vermogen van 140 pk. Naast de lithium-ionbatterij van 9,8 kWh onder de achterbank kan de plug-inversie rekenen op een systeemvermogen van 160 pk, een puur elektrisch rijbereik van 50 kilometer (WLTP) en een elektrische topsnelheid van 135 km/u.

De hybride strategie van Renault onder de loep

Goede leerling

Volgens het merk kunnen de E-Techversies onder ideale omstandigheden tot 80 procent van de tijd in de stad puur elektrisch rijden. In vergelijking met een conventionele verbrandingsmotor zou de brandstofbesparing dan oplopen tot 40 procent.

Laat ons eens naar de cijfers kijken. Hoewel hij zo’n 10 kilo meer weegt dan de dieselversie stoot de Clio E-Tech op de WLTP-cyclus minder dan 100 g CO2/km uit. De Captur E-Tech Plug-in van zijn kant verbruikt 1,5 l/100 km en stoot 32 g/km aan CO2 uit (WLTP).

De hybride strategie van Renault onder de loep

Afspraak over een paar weken voor de eerste praktijktests na deze eerste ‘theoretische’ kennismaking.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

135 miljoen euro: is dit de duurste auto ooit?

Officieel houdt Mercedes de lippen stijf op mekaar, maar volgens Hagerty werd deze 300 SLR ‘Uhlenhaut’ per opbod verkocht.

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

De derde Honda-SUV voor Europa heet ZR-V

Het model komt al in 2023 op de markt.

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Bentley lanceert de Bentayga ‘limousine’

Vind je de luxueuze SUV van Bentley wat te klein? Weet dan dat je hem voortaan ook kan bestellen in EWB-versie, met verlengde wielbasis...

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Vergeten model: Volkswagen Gol. Neen, er ontbreekt geen ‘F’!

Hoewel Volkswagen heel wat liefhebbers kent, wordt de Gol over het hoofd gezien door verzamelaars. Waarom brak deze auto bij ons nooit door? En wat is het precies?

Aanbevolen tests voor jou

3,5 /5 Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

Eerste test: de Alfa Romeo Tonale herschudt de kaarten!

De compacte Italiaanse SUV is er eindelijk! Liefhebbers van rijplezier zullen blij zijn, maar misschien gaat dat ten koste van het comfort en de praktische aspecten? Tenzij de situatie net helemaal omgekeerd is...

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

4,0 /5 Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Test BMW i4 M50: comfortabele katapult

Na een passage bij het M-departement van BMW krijgt de i4 twee elektromotoren in zijn M50-uitvoering. Daarmee beschikt hij over 800 Nm… en kan hij misschien ook de M4 met zijn ‘archaïsche’ verbrandingsmotor de loef afsteken? Niet zo snel...

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Land Rover Defender P400e vs Jeep Wrangler 4xe: ‘groene’ avonturiers?

Iedereen zet in op elektrificatie, zelfs de meest extreme offroaders. Maar is de combinatie van een 4x4 met een plug-in hybride aandrijving echt een geslaagde cocktail?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Opel Astra G Coupé en Cabrio, vanaf… 2.000 euro!

Een door Bertone getekende coupé die ruim genoeg is voor 4 mensen en hun bagage, en dat voor minder dan 3.000 euro? Ja dat kan, en ook als cabrio is deze Opel Astra G betaalbaar: voor minder dan 5.000 euro heb je al een mooi exemplaar.

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

5 meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Het voordeel bij Tesla is dat de modellen maar weinig veranderd zijn in de loop der jaren en dus niet verouderd lijken. En natuurlijk is er de toegang tot het Supercharger-netwerk! Jammer genoeg betekent dat ook dat ze eerder aan de prijs blijven...

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Te koop: deze Ferrari gaat scoren bij zijn veiling!

Dit is één van de meest gewilde auto’s ter wereld: een Ferrari 340 MM Spider met een koetswerk van Vignale. Er werden slechts 4 exemplaren gebouwd, waarvan er de afgelopen 10 jaar geen enkele geveild werd...

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

BMW Art Cars '9 out of 19': een niet te missen expo!

Nog nooit eerder werden zoveel van deze unieke voertuigen op dezelfde plek getoond! Je kan ze tot 14 juni 2022 ontdekken in Luxemburg!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km