De hybride strategie van Renault onder de loep

Renault pakt de zaken anders aan dan al de rest met zijn hybride aandrijflijn, zowel de zelfopladende als de plug-inversie. We bespreken de E-Tech en E-Tech Plug-in in detail.
  • Bouland Felix
  • 02 maart 2020
  • Lancering

De hybride strategie van Renault onder de loep

Zoals de meeste autobouwers stort Renault zich in het bad van de hybrides. Het Franse merk kan terugvallen op veel kennis rond elektrische aandrijving en heeft daarom beslist om zijn eigen hybride aandrijflijnen te bedenken, die benzine en elektriciteit combineren. Ze heten E-Tech en bestaan als gewone hybride in de Clio of plug-inhybride in de Mégane en de Captur.

De hybride strategie van Renault onder de loep

De basis

Plug-in of niet, alle hybride Renaults gebruiken dezelfde verbrandingsmotor. Dat is een atmosferische 1.6 op benzine afgeleid van de turbomotoren van de Alliantie Renault-Nissan. Toch is hij niet zomaar overgenomen. Een opfriskuur brengt hem een elektrische oliepomp terwijl de tandriem die de randorganen aandrijft volledig verdwijnt. Uiteraard zijn ook de zuigers, de inlaat en de verbranding zo veel mogelijk geoptimaliseerd.

De hybride strategie van Renault onder de loep

Stroomstoot

Aan deze benzinemotor is een generator gekoppeld die ook als starter dient, en een elektromotor van 35 kW (E-Tech) of 45 kW (E-Tech Plug-in). Tot zover is dat niet bijzonder. Alleen worden de drie motoren hier met elkaar verbonden via een transmissie van een geheel nieuwe generatie. Die geeft de elektrische kant twee versnellingen en de verbrandingsmotor vier. De reden? Het koppel voor de ene, efficiëntie voor de andere.

De hybride strategie van Renault onder de loep

Vooruitstrevende klauwkoppelingen

In plaats van alle krachtbronnen met elkaar te verbinden via koppelingen of koppelomvormers kiezen de Franse ingenieurs voor een reeks klauwkoppelingen. Met dit soort overbrenging met rechte tanden wordt het aankoppelen vergemakkelijkt en is de hoofdas steeds aangekoppeld. Om af te wisselen tussen de elektro- en de verbrandingsmotor kan Renault een van de twee in neutraal leggen.

De hybride strategie van Renault onder de loep

Elektrisch, serie of parallel?

Je kan niet meer volgen? Laat het ons vereenvoudigen met een voorbeeld. Bij het vertrekken en bij lage snelheden wordt enkel de elektromotor aangesproken. De benzinemotor is inactief en in neutraal geschakeld. Bij hogere snelheden wordt de viercilinder wakker, maar blijft zijn transmissie in neutraal. Op die manier kan hij als generator dienen om de elektromotor van stroom te voorzien (seriële hybride werking).

Als veel vermogen wordt gevraagd, dan legt de versnellingsbak van de benzinemotor een versnelling in en wordt hij dus met de voorwielen verbonden. Hij werkt daar dan samen met de elektromotor om de auto aan te drijven (parallelle hybride).

De hybride strategie van Renault onder de loep

Aan de stekker of niet

Of hij nu de Clio E-Tech aandrijft of de Captur of Mégane E-Tech Plug-in, het principe van de aandrijflijn is identiek. In de conventionele hybride versie geniet het geheel een vermogen van 140 pk. Naast de lithium-ionbatterij van 9,8 kWh onder de achterbank kan de plug-inversie rekenen op een systeemvermogen van 160 pk, een puur elektrisch rijbereik van 50 kilometer (WLTP) en een elektrische topsnelheid van 135 km/u.

De hybride strategie van Renault onder de loep

Goede leerling

Volgens het merk kunnen de E-Techversies onder ideale omstandigheden tot 80 procent van de tijd in de stad puur elektrisch rijden. In vergelijking met een conventionele verbrandingsmotor zou de brandstofbesparing dan oplopen tot 40 procent.

Laat ons eens naar de cijfers kijken. Hoewel hij zo’n 10 kilo meer weegt dan de dieselversie stoot de Clio E-Tech op de WLTP-cyclus minder dan 100 g CO2/km uit. De Captur E-Tech Plug-in van zijn kant verbruikt 1,5 l/100 km en stoot 32 g/km aan CO2 uit (WLTP).

De hybride strategie van Renault onder de loep

Afspraak over een paar weken voor de eerste praktijktests na deze eerste ‘theoretische’ kennismaking.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bouland Felix Als zoon van een familie van autogekken is Félix Bouland letterlijk in de wieg gelegd voor de job. Hij is gepassioneerd door alles wat rijdt, onafhankelijk van het soort motor. Al heeft hij wel een zwak voor oldtimers met innovatieve technologie en voor mooi gevormde koetswerken.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km