Mercedes-Benz
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...
En als we nu eens de belangrijkste kwaliteiten overlopen van deze “electrified streamliner”?
De Ioniq 6, het tweede lid van de Ioniq-familie van Hyundai na de Ioniq 5, loopt al voor het einde van dit jaar van de band. We bekijken dit lang verwachte elektrische model aan de hand van 7 hoogtepunten.
Om het rijbereik van zijn elektrische model zo groot mogelijk te maken, heeft Hyundai bijzondere aandacht besteed aan de aerodynamica. De Koreaanse autobouwer heeft hem zelfs de bijnaam "electrified streamliner" gegeven. De luchtweerstandscoëfficiënt van de Ioniq 6 van amper 0,21 is trouwens een record voor een Hyundai.
Mede dankzij zijn strakke vormgeving mikt Hyundai voor zijn Ioniq 6 in het beste geval op een WLTP-goedgekeurd stroomverbruik van "minder dan 14 kWh/100 km". Dit maakt hem tot één van de zuinigste modellen op de markt.
Met zijn 'long range' batterij (77,4 kWh) belooft de Ioniq 6 een geschat WLTP-rijbereik van meer dan 610 km. Hyundai zal ook een meer betaalbare variant aanbieden met een 53 kWh batterij.
Met zijn 4,86 meter lengte (gelijk aan die van een Volkswagen Arteon) valt de Ioniq 6 op door zijn lange wielbasis. Die is bijna 3 meter (2,95 m) lang en is daarmee bijna zo indrukwekkend als die van een ‘kolos’ als de Bentley Bentayga... Dat moet zorgen voor ruimte op de achterbank. Toch heeft zijn kleine broertje, de op hetzelfde platform gebaseerde Ioniq 5, ondanks zijn beperktere lengte van 4,64 m een nog langere wielbasis (3 m).
Dankzij zijn 800-volt architectuur is de Hyundai Ioniq 6 geschikt voor ultrasnelladen. Hij kan tot 350 kW vermogen verteren om zijn batterij terug op te landen. Dit betekent dat hij in slechts 18 minuten van 10 tot 80 procent kan 'bijtanken'. Ter vergelijking: de elektrische SUV Ariya die Nissan momenteel lanceert, kan bij gelijkstroom laden slechts 130 kW verteren.
Alvorens er een nog gespierdere N versie komt, die door de RN22e concept car wordt voorafgegaan, zal de Ioniq 6 in twee (achterwielaandrijving) en vierwielaangedreven versies worden gelanceerd. De topversie met twee motoren ontwikkelt 239 kW (325 pk) en 605 Nm. Dit is genoeg om vanuit stilstand de 100 km/u te halen in 5,1 seconden.
Aan boord vind je twee 12 duim grote schermen: het infotainmentscherm met touchscreen en een digitaal instrumentenpaneel voor de neus van de bestuurder.
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:
Onze spionnen hebben een nog goed gecamoufleerd exemplaar van de elektrische Mercedes CLA gespot, maar zijn grote remmen en spoiler verklappen dat het model van AMG komt...
Het is een XC90 SUV die de productie van dieselwagens definitief mag afsluiten bij Volvo. Het einde van een tijdperk...
Onze eerste indruk van de Dacia Duster 2024 was zeer positief. Dit zijn onze favoriete belangrijkste features van de betaalbare SUV.
Alle varianten van de derde generatie Hyundai i30 krijgen een tweede facelift. Maar je hebt een vergrootglas nodig om de verschillen te zien...