Land Rover
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
Een verderlicht gewicht, een ronkende 5-cilinder-in-lijn en een spectaculair design zorgen voor een verleidelijke combinatie!
KTM heeft onlangs zijn voornemen bevestigd om een straatversie te produceren van zijn X-Bow GT2-racewagen, in de vorm van de X-Bow GT-XR. De Oostenrijkse constructeur heeft nu alle technische details officieel gemaakt.
Het skelet van de auto is dezelfde carbon monocoque als bij de andere X-Bows. Zijn centrale veiligheidscel is een van de meest stijve en lichte die ooit zijn gebruikt in een gehomologeerd straatmodel. Hij weegt amper 89 kg.
In totaal haalt de KTM X-Bow GT-XR een leeggewicht van 1.130 kilo, met een iets naar achter hellende gewichtsbalans: 44/56. Het rijklaar gewicht blijft ook laag, slechts 1.250 kg.
Om de bolide aan te drijven, vinden we hetzelfde 2,5 liter-vijfcilinderblok van Audi-origine terug dat al wordt gebruikt sinds de eerste X-Bow uit 2007. Een charismatische motor met een onmiskenbaar keelgeluid die bovendien al 9 keer de prijs van motor van het jaar heeft gewonnen.
De GT2-raceversie voert het vermogen van de vijfcilinder op tot 600 pk, maar de ‘brave’ variant houdt het op 500 pk bij 6.350 t/min. Dat zorgt echter nog steeds voor een zeer aantrekkelijke pk-gewichtsverhouding van 2,5 kg/pk. Het vermogen wordt naar de achterwielen gestuurd via een 7-traps transmissie met dubbele koppeling en een sperdifferentieel.
Qua prestaties kan de X-Bow GT-XR naar de 100 sprinten in 3,4 seconden, doorbreekt hij de grens van 200 km/u in 6,9 seconden en blijft hij doorgaan tot de topsnelheid van 280 km/u.
Op praktisch vlak beschikt de X-Bow GT-XR over een koffer van 160 liter (genoeg voor twee reistassen), terwijl zijn indrukwekkende open cockpit plaats biedt aan twee personen. Let ook op de grote benzinetank van 96 liter, die hem een officiële actieradius geeft van meer dan 1.000 km (met een verbruik van 9,1 l/100 km)! Het ideale vervoer om naar de Côte d’Azur te gaan?
KTM geeft een vanafprijs op van 284.900 euro. De ‘ambachtelijke’ productie van het model start naast de andere versies van de X-Bow in de KTM-fabriek in Graz. De site kan 100 X-Bows, alle versies samengeteld, produceren per jaar.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.