De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 oktober 2022
  • Elektrisch
  • 3.324 weergaven

1. 3 motoren

Om de elektrische versie van zijn nieuwe GranTurismo met het 'Folgore'-opschrift de nodige power te geven, koos Maserati voor een combinatie van drie elektromotoren. Deze permanente magneetmotoren leveren elk 300 kW, of 408 pk.

2. 9,2 kW/kg

Deze speciaal voor Maserati ontworpen elektromotoren bieden een hoge vermogensdichtheid: 9,2 kW/kg. Ze worden ook aangedreven door een 'SiC' (siliciumcarbide) omvormer die rechtstreeks uit de Formule E komt.

3. 400 pk naar één enkel wiel!

De eerste elektromotor is vooraan gemonteerd en drijft de voorwielen aan. De andere twee elektromotoren drijven elk rechtstreeks één achterwiel aan. Deze oplossing zorgt niet enkel voor vierwielaandrijving, het maakt ook een vectoriële koppelverdeling over de achterwielen mogelijk. Omdat er geen mechanische verbinding tussen die achterwielen bestaat, worden de twee achterste motoren afzonderlijk geregeld, afhankelijk van de omstandigheden. In de praktijk kan de GranTurismo Folgore tot 400 pk naar slechts één van de achterwielen sturen!

4. 830 pk

Hoewel de drie motoren theoretisch een gecombineerd vermogen bieden van 900 kW / 1.224 pk, moet de GranTurismo Folgore in de praktijk 'genoegen nemen' met een maximaal totaalvermogen van 560 kW / 762 pk. Dat komt overeen met het maximale ontladingsvermogen van de batterij bij continu gebruik. Het is de maximale hoeveelheid energie die het batterijpakket aan de elektromotoren kan leveren. Met een MaxBoost-functie kan deze ontlading echter tijdelijk worden verhoogd tot 610 kW of 830 pk.

5. 0,65 g

Door de royale dimensionering van de elektromotoren in verhouding tot de ontladingscapaciteit van de batterij kan de vermogensverdeling optimaal worden aangepast. Het volledige vermogen kan bijvoorbeeld enkel en alleen naar de achterwielen worden overgebracht om van de Folgore een achterwielaangedreven model te maken. Bovendien zorgen deze 'forse' elektromotoren voor een sterke vertraging: tot 0,65 g. Dit komt overeen met een piek van maximaal 400 kW aan vermogen door energierecuperatie.

6. 92,5 kWh

Het batterijpakket onderscheidt zich door zijn zogenaamde 'T-bone'-vorm. In tegenstelling tot een conventioneel batterijpakket, dat een plaats zou krijgen in de bodem van de wagen, bevindt de batterij zich bij de Folgore pakket niet onder de zetels, zodat hij laag bij de grond blijft. De batterij heeft een capaciteit van 92,5 kWh, waarvan 83 kWh bruikbaar is.

7. 800 volt

Net als bijvoorbeeld de Porsche Taycan kan deze Maserati rekenen op een batterij die werkt aan een spanning van 800 volt. Dat betekent dat hij compatibel is met DC snelladen tot 270 kW. Daardoor kan in 5 minuten het equivalent van 100 km bereik bijgeladen worden. Bij wisselstroom slikt de geïntegreerde lader tot 22 kW.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Maserati? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Maserati-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km