Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.
Om de elektrische versie van zijn nieuwe GranTurismo met het 'Folgore'-opschrift de nodige power te geven, koos Maserati voor een combinatie van drie elektromotoren. Deze permanente magneetmotoren leveren elk 300 kW, of 408 pk.
Deze speciaal voor Maserati ontworpen elektromotoren bieden een hoge vermogensdichtheid: 9,2 kW/kg. Ze worden ook aangedreven door een 'SiC' (siliciumcarbide) omvormer die rechtstreeks uit de Formule E komt.
De eerste elektromotor is vooraan gemonteerd en drijft de voorwielen aan. De andere twee elektromotoren drijven elk rechtstreeks één achterwiel aan. Deze oplossing zorgt niet enkel voor vierwielaandrijving, het maakt ook een vectoriële koppelverdeling over de achterwielen mogelijk. Omdat er geen mechanische verbinding tussen die achterwielen bestaat, worden de twee achterste motoren afzonderlijk geregeld, afhankelijk van de omstandigheden. In de praktijk kan de GranTurismo Folgore tot 400 pk naar slechts één van de achterwielen sturen!
Hoewel de drie motoren theoretisch een gecombineerd vermogen bieden van 900 kW / 1.224 pk, moet de GranTurismo Folgore in de praktijk 'genoegen nemen' met een maximaal totaalvermogen van 560 kW / 762 pk. Dat komt overeen met het maximale ontladingsvermogen van de batterij bij continu gebruik. Het is de maximale hoeveelheid energie die het batterijpakket aan de elektromotoren kan leveren. Met een MaxBoost-functie kan deze ontlading echter tijdelijk worden verhoogd tot 610 kW of 830 pk.
Door de royale dimensionering van de elektromotoren in verhouding tot de ontladingscapaciteit van de batterij kan de vermogensverdeling optimaal worden aangepast. Het volledige vermogen kan bijvoorbeeld enkel en alleen naar de achterwielen worden overgebracht om van de Folgore een achterwielaangedreven model te maken. Bovendien zorgen deze 'forse' elektromotoren voor een sterke vertraging: tot 0,65 g. Dit komt overeen met een piek van maximaal 400 kW aan vermogen door energierecuperatie.
Het batterijpakket onderscheidt zich door zijn zogenaamde 'T-bone'-vorm. In tegenstelling tot een conventioneel batterijpakket, dat een plaats zou krijgen in de bodem van de wagen, bevindt de batterij zich bij de Folgore pakket niet onder de zetels, zodat hij laag bij de grond blijft. De batterij heeft een capaciteit van 92,5 kWh, waarvan 83 kWh bruikbaar is.
Net als bijvoorbeeld de Porsche Taycan kan deze Maserati rekenen op een batterij die werkt aan een spanning van 800 volt. Dat betekent dat hij compatibel is met DC snelladen tot 270 kW. Daardoor kan in 5 minuten het equivalent van 100 km bereik bijgeladen worden. Bij wisselstroom slikt de geïntegreerde lader tot 22 kW.
Ben jij op zoek naar een Maserati? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Maserati-zoekertjes nu hier:
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.