De gekke “gids van de revolutie” Moammar
Kadhafi regeerde over Libië van 1969 tot 2011. Tijdens zijn lange heerschappij
wist hij een stevig fortuin te verzamelen, dat wordt geschat op meer dan 20
miljard euro. En dan gaat het nog maar enkel over cash geld. Er wordt daarbij
dus geen rekening gehouden met zijn residenties en gebouwen in onder meer
Londen die zijn zonen hebben gekocht.
Zoals elke despoot met niets te kort had
Kadhafi een smaak voor alles wat met luxe te maken had, van horloges over
vuurwapens tot mooie wagens. BMW 7-Reeksen, Mercedes S-Klasses maar ook
sportwagens, de man ontzegde zichzelf werkelijk niets. Hij stond op het punt om
een indrukwekkende Maybach aan zijn collectie toe te voegen, een 57 Coupé (ja,
dat is geen schrijffout) gemaakt door koetswerkbouwer Xenatec, die vandaag niet
meer bestaat.
In de auto met zijn tweekleurige koetswerk in
zandkleur zijn duizenden werkuren gekropen. Kadhafi bestelde hem in 2010 maar
heeft er nooit mee kunnen rijden: zijn regime viel voor hij hem in ontvangst
kon nemen. Net zoals een ‘gewone’ Maybach 57 wordt deze coupéversie aangedreven
door een V12 van 6,0 liter die 612 pk en een koppel van 1.100 Nm ontwikkelt,
goed om van 0 naar 100 km/u te sprinten in 5,0 seconden.
De buitengewone Maybach staat te koop bij AutoLeitner,
een tweedehandsdealer in Alkmaar, ten noorden van Amsterdam (Nederland).
Vraagprijs: meer dan 800.000 euro.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.