De Mercedes A-klasse krijgt een opfrisbeurt

Het kleinste model in de Mercedes-catalogus wordt opnieuw up-to-date gebracht. Hoewel hij qua looks maar licht evolueert, zijn alle benzinemotoren voortaan geëlektrificeerd. De plug-in uitvoering krijgt dan weer meer vermogen en extra rijbereik.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 oktober 2022
  • Lancering
  • 5.152 weergaven

Vier jaar na zijn introductie krijgt de Mercedes A-Klasse een lichte restyling. Esthetisch blijven de veranderingen echter beperkt. Een nieuwe lichtsignatuur, opnieuw ontworpen bumpers en nieuwe velgen zijn daarbij de belangrijkste vernieuwingen. Maar algemeen beschouwd laat de gerestylede A-Klasse zich daarmee op het eerste gezicht niet makkelijk onderscheiden van zijn voorganger.


Vocaal en digitaal

Aan boord zijn de veranderingen ook niet meteen duidelijk. De A-Klasse had natuurlijk al een bijzonder modern dashboard. De twee 10,25 duim grote schermen (of 7 en 10,25 duim in de basisversies) zijn er nog steeds. Mercedes kondigt echter aan dat het MBUX infotainmentsysteem verder zal worden verbeterd met nieuwe functies en efficiëntere spraakherkenning. Bovendien zal de A-Klasse vanaf het eerste kwartaal van 2023 ook een kleine digitale herkenningszone op zijn dashboard toevoegen om zijn bestuurder te identificeren, net als zijn recente grote broers.

Nog meer geëlektrificeerd

De A-Klasse maakt ook van de gelegenheid gebruik om zijn motorenpalet te moderniseren. Al zijn benzinemotoren zijn voortaan voorzien van een 48-volt microhybride-systeem dat een kleine boost van 10 kW (14 pk) geeft, zelfs op de A 35 AMG-versie (maar niet op de radicale A 45 AMG). Ten slotte krijgt de A 250 e plug-in hybride een krachtigere elektromotor (voortaan 80 kW, ofwel 109 pk). De elektrische WLTP-gehomologeerde actieradius van de 15,6 kWh batterij neemt ook met enkele kilometers toe (van 70 naar 81 km voor de vijfdeurs en 72 naar 82 km voor de break).

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes A-Klasse? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes A-Klasse zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km