De Mercedes A-klasse krijgt een opfrisbeurt

Het kleinste model in de Mercedes-catalogus wordt opnieuw up-to-date gebracht. Hoewel hij qua looks maar licht evolueert, zijn alle benzinemotoren voortaan geëlektrificeerd. De plug-in uitvoering krijgt dan weer meer vermogen en extra rijbereik.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 05 oktober 2022
  • Lancering

Vier jaar na zijn introductie krijgt de Mercedes A-Klasse een lichte restyling. Esthetisch blijven de veranderingen echter beperkt. Een nieuwe lichtsignatuur, opnieuw ontworpen bumpers en nieuwe velgen zijn daarbij de belangrijkste vernieuwingen. Maar algemeen beschouwd laat de gerestylede A-Klasse zich daarmee op het eerste gezicht niet makkelijk onderscheiden van zijn voorganger.


Vocaal en digitaal

Aan boord zijn de veranderingen ook niet meteen duidelijk. De A-Klasse had natuurlijk al een bijzonder modern dashboard. De twee 10,25 duim grote schermen (of 7 en 10,25 duim in de basisversies) zijn er nog steeds. Mercedes kondigt echter aan dat het MBUX infotainmentsysteem verder zal worden verbeterd met nieuwe functies en efficiëntere spraakherkenning. Bovendien zal de A-Klasse vanaf het eerste kwartaal van 2023 ook een kleine digitale herkenningszone op zijn dashboard toevoegen om zijn bestuurder te identificeren, net als zijn recente grote broers.

Nog meer geëlektrificeerd

De A-Klasse maakt ook van de gelegenheid gebruik om zijn motorenpalet te moderniseren. Al zijn benzinemotoren zijn voortaan voorzien van een 48-volt microhybride-systeem dat een kleine boost van 10 kW (14 pk) geeft, zelfs op de A 35 AMG-versie (maar niet op de radicale A 45 AMG). Ten slotte krijgt de A 250 e plug-in hybride een krachtigere elektromotor (voortaan 80 kW, ofwel 109 pk). De elektrische WLTP-gehomologeerde actieradius van de 15,6 kWh batterij neemt ook met enkele kilometers toe (van 70 naar 81 km voor de vijfdeurs en 72 naar 82 km voor de break).

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Mercedes A-Klasse? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Mercedes A-Klasse zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km