De Mercedes Vision EQXX had 11 uur en 32 minuten nodig om de 1.008 km af te leggen die Sindelfingen en Cassis van elkaar scheiden. Eens ter plaats zat er nog 15 % of 140 km rijbereik in de batterij, en dat zonder onderweg te laden. Het gemiddelde verbruik kwam daarmee op een belachelijk lage 8,7 kWh/100 km! De cijfers zijn bevestigd door een expert van de TÜV Süd!
Reële omstandigheden
Begin dit jaar onthulde Mercedes zijn Vision EQXX. Het merk wilde de concept car niet in de garage stof laten vergaren, maar wel de theorie toetsen aan de praktijk, en het leverde daarbij geen half werk. De EQXX doorkruiste de Zwitserse en Italiaanse Alpenwegen met hellingen van soms 5%. Op de Duitse autostrades haalde hij ook enkele keren snelheden tot 140 km/u, en hij kreeg af te rekenen met slecht weer en temperaturen die schommelden rond het vriespunt. Kortom, reële rijomstandigheden en alles wat elektrische auto’s haten.
Petje af!
De in het dak gemonteerde zonnepanelen zorgden voor 2% extra rijbereik, of zo’n 25 kilometer op een traject van iets meer dan 1.000 km. Het moet gezegd dat de auto over alle karakteristieken beschikt om te slagen in deze uitdaging: een Cx van amper 0.17, Bridgestone banden met een zeer lage rolweerstand en een gewicht van niet meer dan 1.755 kg, ondanks een batterij van 100 kWh. Maar dat maakt de prestatie niet minder impressionant!
Op zoek naar een nieuwe wagen?
Ben jij op zoek naar een elektrische Mercedes? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische Mercedes-zoekertjes nu hier:
Over de auteur: Vanhouche Sébastien
Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.