De merkwaardige Citroën Ami in 7 cijfers

Het is niet langer een vage conceptcar: de elektrische Ami van Citroën start zijn commerciële carrière in Frankrijk. In afwachting het moment waarop hij de grens oversteekt vatten we de elektrische ‘mini-revolutie’ samen in 7 cijfers.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 mei 2020
  • Lancering

1. 16 jaar

De merkwaardige Citroën Ami in 7 cijfers

De Citroën Ami is gehomologeerd als lichte vierwieler. Daarom mag je er in België vanaf 16 jaar mee rijden.

2. 45 km/u

De merkwaardige Citroën Ami in 7 cijfers

Dat betekent ook dat de topsnelheid begrensd is op 45 km/u.

3. 2 plaatsen

De merkwaardige Citroën Ami in 7 cijfers

De Ami is heel compact: 2,41 meter lang en 1,39 meter breed. Dat weerhoudt hem er echter niet van om twee personen te vervoeren. Hun stoelen staan namelijk niet helemaal perfect naast elkaar.

4. 485 kilo

De merkwaardige Citroën Ami in 7 cijfers

De Ami weegt slechts 485 kilo, batterij inbegrepen.

5. 5,5 kWh

De merkwaardige Citroën Ami in 7 cijfers

Door zijn kleine formaat komt de Ami toe met een bescheiden batterij: slechts 5,5 kWh. Dat zou moeten volstaan voor zo’n 70 kilometer rijbereik.

6. 3 uur

De merkwaardige Citroën Ami in 7 cijfers

Aan een gewoon huishoudstopcontact van 220 volt laat de kleine batterij zich opladen in 3 uur. De elektrische kabel zit in de auto ingebouwd, vlakbij de passagiersdeur. Maar de Ami kan met een aangepaste kabel ook worden aangesloten op een wallbox of een openbare laadpaal.

7. 6.900 €

De merkwaardige Citroën Ami in 7 cijfers

Citroën biedt allerlei huurformules op maat aan, maar de Ami kan ook worden aangekocht. In Frankrijk, de eerste markt waar de Citroën Ami kan worden besteld, ligt de basisprijs op 6.900 euro.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

Mercedes-AMG GT nu ook als hybride 63 S E Performance

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km