De Milivié 1 is een Kever van een half miljoen

Een restomod die, in tegenstelling tot wat zijn looks doen vermoeden, geen elektromotor onder de motorkap heeft.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 21 juni 2022
  • Divers
  • 3.364 weergaven

Neem een VW Kever 1303, strip hem volledig, hang er een dikke boxermotor in en bouw hem terug op met de looks en technologie van een moderne auto. Dat is het recept van het Duitse Milivié voor zijn eerste restomod. 1.000 uren kruipen er in het bouwen van een exemplaar, dat enkel zijn basisstructuur nog gemeen heeft met het origineel.

Karikatuur

Een hedendaagse creatie van een iconisch model zal altijd voor- en tegenstanders hebben. Maar het minste wat je kan zeggen is dat de Milivié 1 de lijnen van het origineel respecteert. Wel krijgt hij een bijna karikaturale uitstraling met zijn 19 duim grote velgen en LED lichtsignatuur die verwijst naar de oorspronkelijke verlichting. Het geheel ontstond in het brein van Jonathan Engler, die zichzelf een ‘artistiek ingenieur’ noemt en vorig jaar Milivié oprichtte in Leipzig.

Binnenin heeft het dashboard nog maar weinig te maken met de Kever van weleer. Het dashboard is volledig digitaal en ontdaan van alle fysieke knoppen. Het zou zo in een nieuwe Volkswagen ID.3 kunnen.

Viercilinder boxer

Het motorblok krijgen we niet te zien en Milivié zegt ook niets over het vermogen dat hij levert. Wat we wel weten is dat het een 2,28 liter grote viercilinder boxer is, voorzien van twee Weber carburateurs, een elektronische ontsteking en een op maat gemaakte roestvrijstalen uitlaat. Hij zal dus in elk geval een stuk sneller zijn dan het origineel, maar ook daarover zwijgt het bedrijf in alle talen. Het blok wordt gekoppeld aan een viertraps automaat van ZF uit een Porsche 911 Carrera 2.

Voorlopig bestaat de Milivié 1 enkel in digitale vorm, maar het bedrijf wil er 22 van gaan bouwen. De vraag is of er 22 mensen bereid gevonden kunnen worden om er 570.000 euro voor neer te tellen...


Wil je steeds het laatste autoadvies ontvangen?

Vond je dit artikel interessant en wil je steeds het laatste autoadvies, autoweetjes en tips meteen in je mailbox? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km