De nieuwe BMW i3 is een elektrische 3 Reeks

In China biedt BMW al vanaf mei de i3 eDrive35L aan, een elektrische 3 Reeks met verlengde wielbasis.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 31 maart 2022
  • Elektrisch

Met de eigenzinnige i3 stond BMW in 2013 mee aan de wieg van elektromobiliteit. Maar deze zomer stopt de productie van de huidige i3 en BMW besliste eerder al om meer conventionele elektrische modellen aan te bieden, zoals de iX3 en de i4. Nu komt daar dus de op de 3 Reeks gebaseerde i3 bij, zij het voorlopig enkel in China. Later komt er waarschijnlijk ook in Europa een i3 in het elektrische gamma van BMW.

Speciaal voor de Chinese markt wordt hij gelanceerd met een lange wielbasis, een veel voorkomende praktijk in het Verre Oosten. Verder zien we een gesloten versie van de BMW-nieren, andere bumpers en specifieke velgen, maar voor de rest ziet de i3 eruit als elke andere 3 Reeks. Wie het huidige model te klein, te opzichtig of stilistisch te vergezocht vindt, slaakt waarschijnlijk een zucht van verlichting.

Technische fiche

Maar ons interesseert natuurlijk vooral de technische kant van de zaak. Op dat vlak zijn er weinig verrassingen. De nieuwe i3 eDrive35L maakt gebruik van de 5de generatie van BMW’s elektrische aandrijving, die ook al terug te vinden is in de iX3, de i4 en de grote iX. Deze ‘35’ versie krijgt een 210 kW (286 pk) sterke elektromotor die een koppel van 400 Nm levert, waarmee het model van 0 naar 100 km/u sprint in 6,2 seconden.

Onder de vloer van de i3 zit een batterijpakket met een capaciteit van 70,3 kWh, waarvan 66,1 kWh bruikbaar. Met een gemiddeld verbruik volgens de Chinese CLTC-cyclus (en dus niet de bij ons toegepaste WLTP) van 14,3 kWh/100 km, belooft BMW een maximaal rijbereik van 526 km, al is dat ongetwijfeld in stadsverkeer. Laden doet hij eerder traag, met 11 kW AC en 95 kW DC, waarbij dat laatste toch nog goed is voor 10%-80% in 35 minuten of net geen 100 km in 10 minuten.

Voorlopig wordt de BMW i3 eDrive35L enkel gebouwd voor de Chinese markt door de Chinese joint-venture van het Duitse merk, BMW Brilliance Automotive Ltd. Binnenkort komt er waarschijnlijk ook een versie in Europa, met de standaard wielbasis. Het wordt ongetwijfeld een kassucces voor BMW op de fleetmarkt.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: BMW.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km