De nieuwe BMW X5

  • Piette François
  • 25 juli 2003
Vanaf de herfst 2003 zullen de omvangrijke verbeteringen te zien zijn die BMW aan zijn succesvolle X5 heeft aangebracht. Vier jaar na zijn lancering geniet de eerste Sports Activity Vehicle nog altijd een groeiende populariteit. Om het voortduren van die positieve tendens te verzekeren, zijn de ingenieurs en designers van de BMW X-familie gaan samenzitten om een grondige revisie van het model door te voeren, met als resultaat een aantal vernieuwingen op zowel technisch als visueel vlak. Het belangrijkste aspect van de vernieuwing huist in de nieuwe intelligente vierwielaandrijving xDrive, de krachtigere motoren en de actualisering van centrale design-elementen. Dat betekent dat de X5 het perfecte voertuig zal blijven voor de sportieve chauffeur, die de uitstekende wegligging en typische rij-eigenschappen van BMW gecombineerd wil zien met de unieke hoge zitpositie en de mogelijkheid om een ruim gamma rijomstandigheden de baas te kunnen, waaronder off-road. De nieuwe BMW X5 zal in september 2003 zijn première beleven op het Internationaal Autosalon van Frankfurt, de IAA. Al enkele weken later zullen de eerste klanten hun voertuig in ontvangst kunnen nemen, te beginnen met Noord-Amerika (half oktober) en vervolgens Europa (begin december). Onmiddellijk daarna zullen ook de andere markten volgen. Nieuwe motoren - verbeterde prestaties, zuinigheid en rijplezier De actualisering van de X5 gaat gepaard met de introductie van twee nieuwe motoren: de 4,4 liter V8 benzinemotor en de 3,0 liter Common Rail Diesel. Vanaf de lente 2004 wordt ook een nieuwe high performance-versie van de X5 leverbaar: de nieuwe BMW X5 4.8is. De nieuwe BMW 4,4 liter V8 benzinemotor met Valvetronic klepregeling heeft al nieuwe normen inzake verfijning en krachtontwikkeling gezet in de nieuwe BMW 7 Reeks. Deze motor zal nu ook in de X5 aangeboden worden, waarbij zijn unieke kwaliteiten aangepast zijn voor gebruik in een Sports Activity Vehicle. De V8 van 4,4 liter ontwikkelt een vermogen van 235 kW (320 pk), waarmee de X5 4.4i uit stilstand naar 100 km/u accelereert in slechts 7 seconden. De topsnelheid bedraagt 240 km/u, op voorwaarde dat de X5 voorzien is van banden met snelheidsindex V, zoals hij op de Duitse markt standaard aangeboden wordt. Met banden met snelheidsindex H is de topsnelheid beperkt tot 210 km/u. De nieuwe X5 4.4i is standaard uitgerust met de nieuwe zestrapsautomaat. Zijn perfect op elkaar afgestemde overbrengingsverhoudingen en het intelligent schakelsysteem, zorgen ervoor dat de versnellingsovergangen nauwelijks merkbaar zijn, en dat er altijd een optimale vermogensreserve achter de hand blijft. De succesvolle combinatie van sportiviteit en zuinigheid heeft het dieselmodel, de X5 3.0d, in verschillende markten tot één van de meest populaire versies van deze SAV gemaakt. Een aantal belangrijke verbeteringen aan deze motor moeten ervoor zorgen dat dit model zijn populariteit kan behouden. De herziene zescilinder in lijn turbodieselmotor met zijn Common Rail directe injectie van de tweede generatie, ontwikkelt in de nieuwe X5 3.0d 160 kW (218 pk) of 155kW (211pk). Uit stilstand accelereert de X5 daarmee in 8,3 seconden naar 100 km/u, om een topsnelheid van 210 km/u te bereiken. Het indrukwekkende maximumkoppel van 500 Nm, dat binnen een ruim toerentalbereik gehaald wordt, zorgt ervoor dat deze Sports Activity Vehicle zich met veel zelfvertrouwen op alle mogelijke wegen voortbeweegt, inclusief op onverhard en over bergpassen. In EEC-cyclus verbruikt de nieuwe X5 3.0d slechts 8,6 liter diesel per 100 km, ondanks zijn genereuze prestatiegegevens. De nieuwe Common Rail diesel is standaard gekoppeld aan de nieuwe handgeschakelde zesversnellingsbak of in optie aan de zestrapsautomaat. Intelligent vermogensgebruik: de xDrive vierwielaandrijving in wereldpremière Minstens zo belangrijk als de indrukwekkende vermogensontwikkeling van de nieuwe X5 motoren, is de nieuwe technologie die optimale prestaties in alle rijomstandigheden garandeert. Het xDrive intelligent vierwielaandrijvingssysteem is een volledig nieuw ontwerp, dat voor vierwielaangedreven voertuigen nieuwe normen stelt op het vlak van wegligging en handelbaarheid. Het xDrive systeem kan traploos en tegen een ongeëvenaarde snelheid de aandrijfkrachten over beide assen verdelen. Actie is beter dan reactie: xDrive denkt voor u en reageert sneller xDrive reageert sneller dan andere systemen, omdat het in staat is om verder vooruit te denken. Het maakt niet alleen gebruik van de informatie die door de wielsensoren doorgestuurd worden en waaruit blijkt dat een wiel zonder grondcontact doorspint, maar ook van gegevens die door het DSC stabilisatiesysteem verstrekt worden. Zo zijn er bijvoorbeeld de gierradius (informatie over de rolbeweging van de wagen zelf) en de stand van het stuurwiel, die veel informatie verstrekken over de toestand van het voertuig. Dat laat xDrive toe om de aandrijfkracht op ieder ogenblik op de meest ideale manier te verdelen over beide assen, bijvoorbeeld in een dynamische rijsituatie in een bocht, waarbij onder- of overstuur tot het uiterste geminimaliseerd wordt. Bovendien draagt xDrive ook in aanzienlijke mate bij tot de veiligheid. In veel omstandigheden kunnen voertuigstabilisatiesystemen zoals DSC pas veel later geactiveerd worden dan bij standaard vierwielaangedreven voertuigen het geval is. Ingevolge zijn snelle reactietijd is de wegligging dankzij het nieuwe systeem fel verbeterd. Ongeacht of de rijweg vlak of oneffen is, volstaan enkele milliseconden van frictieverlies tussen een wiel en de rijweg om het vermogen over te hevelen naar de wielen die nog wel grip hebben. De elektronisch geregelde meerschijvenkoppeling verliest geen tijd en reageert onmiddellijk. Vertrekken op een ijsglad wegdek of steile hellingen beklimmen zijn dankzij xDrive voor de X5 eenvoudige opdrachten. Uitgesproken design-elementen verstevigen het profiel De technische opwaarderingen van de X5 bezorgden de designers een goede reden om ook het visueel voorkomen van de X5 nog verder te verbeteren. Dat leidde tot een opwaardering van het voorkomen van de X5, waardoor de enorme technologische prestaties op een discrete manier visueel tot uiting worden gebracht. De voorsteven van de wagen werd, tot aan de A-stijl, volledig vernieuwd. Op de verhoging in de motorkap, die typisch is voor de BMW X-modellen, werd een duidelijke klemtoon gelegd, waardoor nu nog meer dynamisme uitgestraald wordt, wat te danken is aan de nieuwe BMW vormentaal met zijn afwisseling van convexe en concave vlakken. De karakteristieke lijnen in de motorkap zijn breder en hoger, en lopen door in de dubbele niervorm van het radiatorrooster. Ook de niervormige luchtinlaten werden hertekend. Ze zijn nu breder, waardoor de X5 een nog groter voorkomen kreeg. De dubbele koplampen kregen een meer dynamische vorm, met rondere richtingaanwijzers, waardoor ze het uiterlijk van het nieuwe BMW-gamma beter ondersteunen. Door het gebruik van lichtringen rond de vier koplampen zijn de BMW-designers erin geslaagd om de X5 een bijna mystieke nachtelijke uitstraling te geven. De voorspoiler kreeg een meer uitgesproken design, met bredere en in het midden gescheiden luchtinlaten, waarin de karakteristieke lijnen van de motorkap verdergezet worden. Achteraan zorgt de heldere beglazing van de achterlichten voor een perfecte harmonie met het nieuwe voorkomen van de BMW X5. Veiligheid, een topprioriteit Ook inzake veiligheid scoort de nieuwe X5 extra punten. Het nieuwe xDrive vierwielaandrijvingssysteem heeft de actieve veiligheid op een nieuw niveau verheven, omdat er nu zoveel meer rijsituaties zijn bijgekomen die niet langer als "kritisch" bestempeld kunnen worden. De X5 heeft met succes zijn passieve veiligheidskwaliteiten bewezen tijdens één van de meest strenge crash-test ter wereld. De BMW X5 was namelijk de eerste zogenaamde grote off-roader die na de Euro NCAP Test met vijf sterren beloond werd.
BMW
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km