1. 145 kilo extra
Met hun grote batterijen zijn
elektrische auto’s altijd aanzienlijk zwaarder dan hun equivalenten met
verbrandingsmotor. Maar in dit geval valt het nog mee: met een leeggewicht van
1.365 kilogram volgens de DIN-normen zet de elektrische Mini amper 145 kilogram
extra op de weegschaal dan de Cooper S als driedeurs benzine met automaat.
2. 270 kilometer rijbereik
De elektrische Mini is dus niet te
zwaar, en dat komt onder meer door zijn relatief compacte batterij. Die heeft
een capaciteit van 32,6 kWh, wat weinig is vergeleken met de 50 kWh in de elektrische
Peugeot
208 en Opel
Corsa. Mini kondigt een rijbereik aan van 235 tot 270 kilometer, wat
voldoende moet zijn voor stedelijk gebruik.
3. 30 millimeter lager
De elektrische Mini belooft een
even speels weggedrag als de versies met verbrandingsmotor: de
gewichtsverdeling tussen vooras en achteras is optimaal, en het zwaartepunkt
ligt minstens 30 millimeter lager dan dat van de Mini Cooper S.
4. 211 liter kofferruimte
Goed nieuws: de batterij zit
volledig onder de vloer, dus de elektrische Mini boet niet aan kofferruimte in.
Die is dus 211 liter groot met de achterbank rechtop. De rugleuning is nog
steeds neerklapbaar, waardoor het volume toeneemt tot 711 liter.
5. Scherm van 5,5 duim
Naast het ronde centrale scherm
van 6,5 duim in de andere Mini’s krijgt deze elektrische versie nog een digitaal
instrumentenpaneel van 5,5 duim in plaats van klassieke tellers achter het
stuur. Het kleurenscherm geeft informatie weer over het batterijniveau, de
rijmodus, het rijbereik, het motorvermogen en de laadtijd wanneer de auto aan
het opladen is.
6. 35 minuten opladen
Er zijn enkele
oplaadmogelijkheden. Thuis aan een klassiek stopcontact bijvoorbeeld, maar ook
aan een wallbox met maximaal laadvermogen van 11 kW. Daardoor kan de batterij
tot 80 procent worden opgeladen in 2 uur, of tot 100 procent in 3,5 uur. De
auto kan ook aan een snellader, met een maximumvermogen van 50 kW. De batterij
wordt dan tot 80 procent geladen in amper 35 minuten.
7. 75 procent energie minder
De interieurverwarming werkt met
een warmtepomp, die de restwarmte van de motor en de hoogspanningsbatterij
opvangt, net als de warmte van de buitenlucht. In de winter zou die warmtepomp
75 procent minder energie verbruiken dan een klassieke elektrische verwarming. Dat
heeft natuurlijk een positieve invloed op het rijbereik.