Land Rover
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
Het orderboekje is geopend: vanaf nu kun je de achtste generatie van de Porsche 911 bestellen. Dit zijn acht opmerkelijke cijfers over de nieuwste telg van deze Duitse sportieve legende.
Eerst zal Porsche zijn nieuwe 911 verkopen als Carrera S voor er een minder krachtige Carrera komt. Vergeleken met zijn voorganger is de S 30 pk krachtiger, nu goed voor 450 pk. Porsche herwerkte de injectie van de zescilinder boxer biturbo, zorgde voor een nieuwe configuratie van de turbo’s en een finetuning van de koeling voor de lucht van de turbodruk.
De 911 krijgt eerst alleen de PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling. Die telt voortaan acht verzetten in plaats van zeven. Door die nieuwe versnellingsbak kan Porsche een hybride aandrijflijn voor de 911 ontwikkelen door een elektromotor te plaatsen ter hoogte van de koppeling.
Visueel zijn de familiebanden met de zeven vorige generaties duidelijk, maar nummer acht krijgt nog bredere schouders. Dat zie je vooral vooraan, met 45 millimeter bredere wielkasten vergeleken met de uitgaande generatie. Nog een ander detail: geen fijnere heupen meer voor de achterwielaangedreven versies. Alle nieuwe 911-modellen krijgen nu de bredere heupen van de versies met vierwielaandrijving.
Zoveel vraagt Porsche in ons land voor vierwielaandrijving. De Porsche 911 Carrera S (achterwielaandrijving) kost € 123.395,80, de Carrera 4 S (vierwielaandrijving) betaal je € 131.381,80.
De inspiratie voor het dashboard van de nieuwe 911 komt uit de 911 van de jaren 70. De typische centrale toerenteller is er nog steeds. De rest van het dashboard oogt dan weer modern, met onder meer een centraal PCM-infotainmentscherm dat 10,9 duim groot is. Voor de bediening is er een compacte schakelaar met vijf knoppen die rechtstreeks toegang geven tot de belangrijkste functies van de auto.
Volgens de nieuwe WLTP-homologatiecyclus stoot de nieuwe 911 Carrera S 205 g/km aan CO2 uit. Dat komt overeen met een gemiddeld verbruik van 8,9 l/100 km. De vierwielaangedreven versie doet er een gram bij (206 g/km, 9 l/100 km). De gecorreleerde NEDC-cijfers (die lager liggen) volgen later en worden gebruikt voor de fiscale berekening tijdens de overgangsperiode.
Een cijfer dat tot de verbeelding blijft spreken bij sportwagens: de nieuwe Porsche 911 heeft een topsnelheid van meer dan 300 km/u. De Carrera S geeft 308 km/u op, de Carrera 4 S doet (net) iets minder met 306 km/u.
Een nieuwe 911 moet natuurlijk sneller zijn dan zijn voorganger. Dat is ook het geval met deze 992: de Carrera S haalt 100 km/u in 3,7 seconden, 0,4 seconden sneller dan de uitgaande 991-generatie. De Carrera 4 S doet de oefening dankzij zijn vierwielaandrijving in 3,6 seconden. Kies je voor het optionele Sport Chrono-pakket schaaf je daar nog eens 0,2 seconden af.
Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.