De Opel Astra in 5 cijfers

Het Duitse merk heeft ons uitgenodigd om in levende lijve kennis te komen maken met de nieuwe Astra alvorens hij op de markt wordt gebracht.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 30 september 2021
  • Lancering
  • 4.744 weergaven

1. 15 miljoen

Tijdens de carrière van de Astra, die al 30 jaar en 5 generaties duurt, zijn er bijna 15 miljoen exemplaren van verkocht. Toch is Opel niet over één nacht ijs gegaan toen het tijd was om de zesde uitgave te bedenken. Zijn design breekt met wat het merk in het verleden heeft laten zien. De Duitse constructeur is aan een nieuw tijdperk begonnen.

2. -21 millimeter

Een aantal van de afmetingen van de Astra wijzigen. In de lengte groeit hij slechts een bescheiden 4 millimeter en bij de wielbasis komt er 13 millimeter bij, maar het model wordt wel 21 millimeter lager. Die laatste verandering is het duidelijkst zichtbaar wanneer je voor de auto staat. Hij lijkt voortaan veel breder dan zijn voorganger dankzij een front met horizontaal design. Het Vizor-radiatorrooster, de nieuwe signatuur van het merk, brengt een dosis dynamiek bij aan het model, dat tot op heden steeds voor ronde vormen koos. Zoals we al opmerkten bij de test van de Mokka hoopt Opel duidelijk om klanten aan te trekken met een gewaagd design.

3. 20 duim

In het interieur kijk je op het dubbele scherm van 10 duim dat over het hele dashboard loopt. Opel noemt het Pure Panel. Het centrale systeem is rechtstreeks overgenomen van zijn Franse neef uit de Stellantis-groep, de Peugeot 308, waar we recent nog kennis mee maakten. Het reageert heel snel en het is eenvoudig om onder de knie te krijgen omdat het werkt met dezelfde bewegingen als een smartphone. Het scherm achter het stuur heeft vooral een heel eenvoudige weergave, zoals in de rest van het gamma. Gelukkig behoudt de Astra echte fysieke schakelaars en draaiknoppen voor de bediening van bijvoorbeeld de klimaatregeling of het volume.

4. 110 tot 225 pk

Van bij zijn lanceringen biedt de Astra de vijf zelfde motorversies aan die we elders in de Stellantis-groep al vinden. De instap-benzinemotor van 110 pk is enkel verkrijgbaar met een manuele zesversnellingsbak. De tweede en de diesel, allebei met 130 pk, geven de mogelijkheid om voor een achttrapsautomaat te kiezen. Aan hybride kant hetzelfde verhaal: we vinden twee PHEV’s, een met 180 en een met 225 pk, die we onder meer al zagen in de 308. Die laatste twee versies komen met een accu van 12,4 kWh waarmee ze een zestigtal kilometer lang puur elektrisch kunnen rijden.

5. 2023

Terwijl de break volgend jaar wordt verwacht, zal in 2023 ook een puur elektrische variant zijn opwachting maken. Helaas is dat alles wat we daar vandaag over weten. De combinatie omtrent de nieuwe Astra is trouwens nog niet afgerond, want de prijzen van de Duitser moeten ook nog worden onthuld.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi Activesphere concept: op avontuur in het elektrische tijdperk

Audi Activesphere concept: op avontuur in het elektrische tijdperk

Audi stelt het ondertussen al vierde lid voor van zijn ‘Sphere’ concept car-familie. Dit keer in de vorm van een cross-over coupé, aangepast aan vrijetijdsbestedingen waarvoor je ruimte nodig hebt.

Nu al elektrische Renaults R4 en R5 in Frankrijk

Nu al elektrische Renaults R4 en R5 in Frankrijk

De autobouwer biedt in samenwerking met het Franse R-Fit retrofit-kits aan voor zijn klassiekers. Je kan er binnenkort zelfs één kopen voor de Twingo van de eerste generatie.

Deze Vision 357 viert 75 jaar Porsche 356

Deze Vision 357 viert 75 jaar Porsche 356

De designstudie vloeide uit de pen van Michal Maurer, Vice President Style bij Porsche. VROOM.be kon hem enkele vragen stellen.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Manueel

€ 28.990
2021
30.000 km

Benzine, Automaat

€ 34.490
2021
21.000 km