Hoewel de wereldwijde pandemie en de daaruit
volgende lockdowns ertoe hebben geleid dat Jeff Bezos, de baas van pakjesdienst
Amazon, in 2020 de rijkste mens ter wereld is geworden, is hij nu toch
voorbijgestoken door iemand uit de… autosector. Jawel, de wereldwijde
autoverkoop is naar alle waarschijnlijkheid met bijna 20 procent gekrompen in
2020, maar één automerk lijkt daar immuun voor te zijn: Tesla. Het merk heeft
het voorbije rampenjaar afgesloten met een
36 procent hogere verkoop dan een jaar eerder en blijft groeien als kool.
Dat leidt tot enorm veel vertrouwen op de financiële markt, waardoor het
aandeel van Tesla maar blijft in waarde stijgen. Een rechtstreeks gevolg
daarvan is dat CEO Elon Musk persoonlijk steenrijk wordt, want hij bezit zelf
21 procent van de aandelen in het elektrische automerk. Daardoor was Elon Musk
afgelopen vrijdag 188,5 miljard dollar waard, liefst 4 miljard dollar meer dan
Jeff Bezos, die hij van zijn troon stootte.
Straatarm?
Toch is dat cijfer relatief. Elon Musks
aandelen zijn dan wel een bom geld waard, maar zolang hij ze niet verkoopt – en
dat lijkt hij voorlopig niet van plan – heeft hij dat geld niet echt in handen.
Sterker nog: in 2019 heeft Musk een loodzware persoonlijke lening afgesloten om
in Tesla te pompen toen het merk aan de rand van
de afgrond stond. Hij keert zichzelf geen loon of dividend uit en is aan
diverse banken honderden miljoenen dollars verschuldigd.
Sterker nog: de man
heeft geen eigen woningen en slaapt vooral op de bouwwerven van zijn fabrieken
overal ter wereld. En bovendien is het verschil met het fortuin van Jeff Bezos
ook relatief, want een kleine schommeling in de waarde van de aandelen van
Tesla of Amazon kan die laatste weer op voorsprong brengen. Musk zelf lijkt de
eerste te zijn om zijn nieuwe status te relativeren: “Hoe vreemd […] Maar goed,
terug aan de slag…” reageerde hij toen iemand hem via Twitter op de hoogte
bracht.
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Troubleyn Bert
Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.