De toekomstige Audi Q4 e-tron in 7 cijfers

Audi stelt binnenkort officieel de kleine en minder dure broer voor van zijn elektrische SUV e-tron, de Q4 e-tron. Het merk onthult echter nu reeds het interieur en een waaier aan technische details. Een overzicht van Audi’s nieuwe elektrische wapen in 7 cijfers.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 10 maart 2021
  • Elektrisch

De toekomstige Audi Q4 e-tron in 7 cijfers

De Audi Q4 e-tron, die binnenkort op de markt komt, werpt zich op als de premium neef van de VW ID.4, Skoda Enyaq iV en de toekomstige Cupra el-Born. De elektrische SUV van Audi staat op hetzelfde MEB-platform en neemt er ook de belangrijkste technische eigenschappen van over (motoren en batterijen). In afwachting van de officiële bevestiging van alle details is dit wat we nu al weten:

1. 4,59 meter

De toekomstige Audi Q4 e-tron in 7 cijfers

Laat ons beginnen bij zijn formaat: met zijn lengte van 4,59 meter is de Q4 e-tron een 30-tal centimeter korter dan zijn grote broer e-tron (4,90 meter). Zoals zijn naam eigenlijk al aangeeft, zit hij qua formaat tussen de Q3 (4,48 meter) en de Q5 (4,68 meter) met verbrandingsmotor in het aanbod van Audi.

2. wielbasis van slechts 2,76 meter?

De toekomstige Audi Q4 e-tron in 7 cijfers

Dankzij het platform dat specifiek voor elektrische aandrijving is bedacht krijgt de Q4 e-tron een wielbasis van 2,76 meter lang, een cijfer waar Audi trots op is. Daarmee kan de Q4 e-tron duidelijk veel ruimte op de achterbank creëren, maar zo uitzonderlijk groot is het verschil met de modellen met verbrandingsmotor nu ook weer niet: de 9 centimeter langere Q5 heeft een 6 centimeter grotere wielbasis. En bovendien heeft de onlangs onthulde Ioniq 5 van Hyundai binnen een ongeveer even lang koetswerk (4,64 meter) een wielbasis die toch flink wat groter is: liefst 3 meter.

3. 520 liter koffer

De toekomstige Audi Q4 e-tron in 7 cijfers

De Q4 e-tron heeft een koffer van 520 liter, of 1.490 liter met de achterbank neergeklapt (40/20/40). Dat blijft toch mooi praktisch in vergelijking met de veel grotere e-tron, die 600 liter slikt. Maar ook hier is het cijfer weer iets minder gunstig dan wat Hyundai belooft voor zijn Ioniq 5 (531 liter).

4. 3 of 10 meter

De toekomstige Audi Q4 e-tron in 7 cijfers

Op technologisch vlak onderscheidt de Q4 e-tron zich door een nieuw head-updisplay met augmented reality. Dat systeem kan dynamische beelden zodanig projecteren dat de bestuurder het gevoel heeft dat ze ofwel 3 meter ofwel 10 meter voor de auto zweven. Je kan bovendien met geactiveerde navigatie geanimeerde pijlen laten verschijnen die precies aangeven welke richting je moet volgen.

5. 11,6 duim

De toekomstige Audi Q4 e-tron in 7 cijfers

Het MMI-aanraakscherm van de Q4 e-tron heeft een diameter van 10,1 duim, maar er is een optionele grotere versie van 11,6 duim. Wanneer deze optie eind dit jaar wordt aangeboden, wordt het meteen het grootste scherm binnen het Audi-gamma.

6. dubbele spaken

De toekomstige Audi Q4 e-tron in 7 cijfers

De Q4 e-tron wijdt een nieuwe generatie stuurwielen met dubbele spaken in bij Audi. Het bovenste deel krijgt verlichte zwarte aanraakvlakken. Deze ‘nepknoppen’ geven een lichte haptische feedback en herkennen ook veegbewegingen om lijsten te doorlopen zoals op het scherm van een smartphone.

7. 26 flessen

De toekomstige Audi Q4 e-tron in 7 cijfers

Klanten die de voorkeur geven aan ‘traditionele’ materialen kunnen kiezen voor hoogwaardig Nappaleder. Maar voor de aankleding van het interieur van zijn Q4 e-tron biedt Audi ook duurzamere materialen aan. Zo bestaat de stoelbekleding “Puls” voor 50 procent uit gerecycleerde PET-flessen. Audi berekent dat op die manier 26 flessen van 1,5 liter een tweede leven krijgen in de stoelen van de Q4 e-tron.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Audi ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km