Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Audi Q4 e-tron, die binnenkort op de markt komt, werpt zich op als de premium neef van de VW ID.4, Skoda Enyaq iV en de toekomstige Cupra el-Born. De elektrische SUV van Audi staat op hetzelfde MEB-platform en neemt er ook de belangrijkste technische eigenschappen van over (motoren en batterijen). In afwachting van de officiële bevestiging van alle details is dit wat we nu al weten:
Laat ons beginnen bij zijn formaat: met zijn lengte van 4,59 meter is de Q4 e-tron een 30-tal centimeter korter dan zijn grote broer e-tron (4,90 meter). Zoals zijn naam eigenlijk al aangeeft, zit hij qua formaat tussen de Q3 (4,48 meter) en de Q5 (4,68 meter) met verbrandingsmotor in het aanbod van Audi.
Dankzij het platform dat specifiek voor elektrische aandrijving is bedacht krijgt de Q4 e-tron een wielbasis van 2,76 meter lang, een cijfer waar Audi trots op is. Daarmee kan de Q4 e-tron duidelijk veel ruimte op de achterbank creëren, maar zo uitzonderlijk groot is het verschil met de modellen met verbrandingsmotor nu ook weer niet: de 9 centimeter langere Q5 heeft een 6 centimeter grotere wielbasis. En bovendien heeft de onlangs onthulde Ioniq 5 van Hyundai binnen een ongeveer even lang koetswerk (4,64 meter) een wielbasis die toch flink wat groter is: liefst 3 meter.
De Q4 e-tron heeft een koffer van 520 liter, of 1.490 liter met de achterbank neergeklapt (40/20/40). Dat blijft toch mooi praktisch in vergelijking met de veel grotere e-tron, die 600 liter slikt. Maar ook hier is het cijfer weer iets minder gunstig dan wat Hyundai belooft voor zijn Ioniq 5 (531 liter).
Op technologisch vlak onderscheidt de Q4 e-tron zich door een nieuw head-updisplay met augmented reality. Dat systeem kan dynamische beelden zodanig projecteren dat de bestuurder het gevoel heeft dat ze ofwel 3 meter ofwel 10 meter voor de auto zweven. Je kan bovendien met geactiveerde navigatie geanimeerde pijlen laten verschijnen die precies aangeven welke richting je moet volgen.
Het MMI-aanraakscherm van de Q4 e-tron heeft een diameter van 10,1 duim, maar er is een optionele grotere versie van 11,6 duim. Wanneer deze optie eind dit jaar wordt aangeboden, wordt het meteen het grootste scherm binnen het Audi-gamma.
De Q4 e-tron wijdt een nieuwe generatie stuurwielen met dubbele spaken in bij Audi. Het bovenste deel krijgt verlichte zwarte aanraakvlakken. Deze ‘nepknoppen’ geven een lichte haptische feedback en herkennen ook veegbewegingen om lijsten te doorlopen zoals op het scherm van een smartphone.
Ben jij op zoek naar een Audi ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Audi zoekertjes nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...