De vijf beste SUV’s

  • Piette François
  • 25 maart 2013

Dit zijn de vijf beste SUV’s, die zich net zo goed op hun gemak voelen op als naast de weg. Een flauwe lente? Het zij zo, laten we genieten van de sneeuw en de uitgeholde wegen.

De SUV is de polyvalentie zelve. Bij onze vijf hoofdrolspelers gaat de terreincapaciteit niet ten koste van het notoire comfort. Integendeel, op de weg zijn het echt rijdende sofa’s.

Land Rover Range Rover

Zoek niet verder, dit is de absolute meester, de koning van de SUV’s. De Range Rover heeft het segment trouwens veertig jaar geleden uitgevonden. Hij is heerlijk zacht op de weg en kan in alle waardigheid tot in de bomen klimmen. Chic, met of zonder modder. De Range Rover verloor 400 kg gewicht waardoor de basismotor, de TDV6, de meest coherente én zuinigste keuze is.

Porsche Cayenne S Diesel

Is dit een Porsche? Akkoord, hij heeft niets te zien met de slanke 911. Maar de Cayenne is zonder twijfel de meest dynamische en één van de aangenaamste SUV’s van het moment. Op de weg dan toch. Maar waarom zou je hem kiezen als diesel? Simpelweg omdat de V8 diesel klinkt als een benzine, minder drinkt en het koppel van een tractor heeft. De beste Cayenne.

VW Touareg W12 Sport

Wil je iets exclusiefs, kies dan voor deze VW. Een vreemde keuze, maar deze speciale versie (350 exemplaren) is gewapend met een buitengewone motor: twaalf cilinders in W, zes liter, 450 pk en een metaalachtige klank. De prestaties zijn verbluffend, maar jouw buurman zal niet jaloers zijn want je rijdt met een VW.

Lamborghini LM002

Dit is één van de meest onwaarschijnlijke bolides allertijden. Het Amerikaanse leger wilde het Cheetah-project van Lamborghini niet, waarop de 4x4 aan het leger van Saoedi-Arabië verkocht werd. Meer nog: hij was ook gewoon te koop. Een ongelooflijke 4x4 met een 455 pk sterke V12 uit de Countach. Niet geschikt voor de stad, zeer dorstig en politiek volledig incorrect. Deze Lamborghini kent zijn gelijke niet. 

Hummer H2

Naast de oorlogs-H1 oogt de H2 maar zwak. Nochtans is hij veel beter afgestemd op veelvuldig gebruik, deze kleinere versie maakt de Hummer eindelijk bruikbaar. Hij heeft niet alleen een karakteristiek gezicht, hij doet ook de muren trillen met zijn V8 van 322 pk. Je bouwt hem het best meteen om zodat hij op lpg kan rijden. Atypisch en vaak scheef bekeken, maar uniek in zijn soort.

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km