Hoewel er de laatste jaren al veel verbetering was, blijft er nog werk aan de winkel voor het publieke laadnetwerk. Één van de oplossingen is het installeren van snellaadpalen op locaties waar mensen regelmatig voor korte periodes stoppen, zoals winkels. Albert Heijn en Gamma kondigden eerder al aan dat ze snellaadpalen gaan plaatsen op hun parkings (wat Lidl enkele jaren geleden al deed), nu volgt Delhaize.
24u op 24, 7 dagen op 7
In samenwerking met het Franse Elektra en EDI (Electric by D’Ieteren) worden vanaf 2023 1.800 snellaadpunten (900 laadpalen met elk 2 laadpunten) geplaatst op de parkings van Delhaize-winkels in heel het land. Elektra investeert meer dan 100 miljoen in het project. De gekozen laadpalen hebben elk een vermogen van 150kW, dus 75 kW per laadpunt. Afhankelijk van de batterij en laadcapaciteit van de auto, is een winkelbezoek dus voldoende om de auto grotendeels terug op te laden.
En dat winkelbezoek is zelfs niet noodzakelijk, want de laadpalen zullen openbaar toegankelijk zijn, en dat 24 uur op 24, 7 dagen op zeven. Laden zal dan ook niet gratis zijn, zoals bij Lidl (voorlopig nog) het geval is, maar volgens Delhaize zullen klanten kunnen laden aan een ‘marktcomform’ tarief. Handig voor wie niet wil laden op een verlaten snelwegparking zonder faciliteiten of voor buurtbewoners zonder eigen laadinfrastructuur, al is snelladen niet de beste manier om een lange levensduur van je batterij te garanderen...
Het laatste autonieuws op de voet volgen?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Over de auteur: Henckaerts Arnaud
Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.