Aston Martin
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Hij wordt aangedreven door de 3.8 liter twin-turbo V6 van de Nissan GT-R en kost… 1.28 miljoen euro plus belastingen!
Heb je nog nooit gehoord van Praga? Dan ben je niet alleen. Het Tsjechische bedrijf bestaat al sinds het einde van de jaren 1800, en begon in 1907 met het bouwen van auto’s. Maar tijdens het na-oorlogse communisme in het land, kreeg Skoda de rol toebedeeld om auto’s te bouwen, terwijl Praga zich moest concentreren op vrachtwagens. Maar daar komt nu verandering in met de Bohema, een excentrieke supercar voor op het circuit en op de openbare weg.
In tegenstelling tot de meeste nieuwe supercars van merken waar je tot nu toe nog niet van gehoord had, is de Praga Bohema niet elektrisch! Hij wordt aangedreven door een 3.8 liter grote twin-turbo V6 uit de Nissan GT-R. Het blok krijgt een droog carter, zodat het lager kan ingebouwd worden net achter de bestuurder. De Britse Nissan-specialist Lichfield perst er een vermogen van 700 pk en een koppel aan 725 Nm uit. Dat is eerder bescheiden, want voor andere projecten stijgt het vermogen tot vier cijfers. Maar bij de 982 kg wegende Praga moet 700 pk meer dan genoeg zijn voor sensatie en stevige prestaties, al geeft het bedrijf nog geen prestatiecijfers vrij.
Voor dat lage gewicht zorgt een koolstofvezel monocoque en koolstofvezel koetswerkpanelen, met plaats voor bagage (je race-overall en helm) en ook een apart frame voor de motor en de sequentiële versnellingsbak van Hewland, zodat de trillingen niet doorgegeven worden aan de inzittenden. Praga is sinds 2012 actief in de racewereld, en het past de kennis die het daar opdeed toe op zijn Bohema, zoals horizontale dempers, een titanium uitlaat, maar vooral ook een uitgekiende aerodynamica. Die werd eerst digitaal getest en vervolgens in een F1 windtunnel, en op het circuit met aan het stuur F1-piloot Romain Grosjean. Het zorgt ervoor dat de achtervleugel aan 250 km/u een neerwaartse druk levert van 900 kilogram.
Dat alles heeft natuurlijk zijn prijs: 1,28 miljoen euro exclusief belastingen! Stevig, maar toch hoopt Praga 89 exemplaren van te verkopen, een verwijzing naar de 89ste verjaardag van de overwinning van het merk in de 1000 mijl van Tsjecho-Slowakije in 1933… Volgend jaar worden de eerste 10 exemplaren gebouwd, om vanaf 2024 zo’n 20 stuks per jaar te leveren.
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De Mercedes-AMG GT 63 is er nu ook als plug-inhybride met maar liefst 600 kW (816 pk) en een sprint van 0 tot 100 km/u in een duizelingwekkende 2,8 seconden!
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...