Deze bijna vergeten koetswerkvorm zou een comeback beleven

In de Verenigde Staten zouden klanten er al hogere bedragen voor bieden dan de catalogusprijs.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 05 augustus 2021
  • Divers

Deze bijna vergeten koetswerkvorm zou een comeback beleven

Het Amerikaanse CNN Business komt met verrassend nieuws: de vraag naar eenvolumers zou in de VS sterk aan het toenemen zijn. In het land waar ooit de SUV-hype begon die de hele wereld veroverd heeft, lijkt die laatste koetswerkvorm stilaan op het plafond van zijn groeipotentieel te stuiten.

Catalogusprijs

Hoe we dat weten? Het is in de VS niet ongebruikelijk dat autoverkopers voor zeer populaire modellen meer geld vragen dan de catalogusprijs die door de constructeurs wordt aanbevolen. Door de verschillen te bestuderen tussen de catalogusprijs en de effectieve verkoopprijs, kunnen markttrends aan het licht worden gebracht of zelfs voorspeld. Dat is ook wat onderzoeksbureau Cox Automotive doet, en het heeft ontdekt dat SUV’s doorgaans worden verkocht aan catalogusprijs, maar dat klanten voor eenvolumers tegenwoordig gemiddeld 8 procent meer neertellen dan wat de constructeur aanbeveelt.

Deze bijna vergeten koetswerkvorm zou een comeback beleven

Een van de redenen is dat tegenover de stijgende vraag een heel beperkt aanbod staat: in de VS zijn maar vier (grote) eenvolumers verkrijgbaar (Chrysler Pacifica, Honda Odyssey, Kia Carnival en Toyota Sienna).

Praktisch

Maar wat verklaart die populariteit van eenvolumers aan de overkant van de Oceaan? CNN Business denkt dat klanten (eindelijk) beginnen in te zien dat een eenvolumer veel meer binnenruimte biedt dan een even grote SUV, terwijl de moduleerbaarheid vaak ook veel ingenieuzer is.

Deze bijna vergeten koetswerkvorm zou een comeback beleven

Wat het medium over het hoofd lijkt te zien, is dat de wereldwijde stijging van de brandstofprijzen mensen doet uitkijken naar alternatieven voor de dorstige SUV’s, die in de VS doorgaans met een grote zes- of achtcilinder op benzine zijn uitgerust.

Aangezien brandstof in Europa nog veel duurder is en CO2- en andere normen steeds strenger worden, zou het weleens kunnen dat ook bij ons de eenvolumer binnenkort weer aan een comeback mag gaan denken. Mini lijkt daar trouwens al op te anticiperen…

Deze bijna vergeten koetswerkvorm zou een comeback beleven

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: CNN Business.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km