Deze bijzondere Ferrari trekt de wereldwijde aandacht van kenners

De benaming “Tour de France” in deze prachtige Ferrari uit de jaren 50 heeft niets met de wielerwedstrijd te maken. Wel met de legendarische autorace.

  • Bervoets Wim
  • 19 april 2018

Dit is de Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France. Een lid uit de historische 250-familie van de Italiaanse constructeur, die de geweldige Colombo-V12 onder de motorkap hadden. De 250 GT Berlinetta werd in de jaren 50 als raceauto ingezet in de Tour de France-rally, en al snel kreeg hij de bijnaam “Tour de France” mee. Tussen 1956 en 1959 werden er in totaal 72 exemplaren van deze raceversie gebouwd. Allemaal kregen ze een Pinin Farina-design en werden ze bij Scaglietti gebouwd.

17 exemplaren

Dit exemplaar, met chassisnummer 0879 GT, is nummer 15 van de 17 exemplaren uit jaargang 1957. De 3 liter grote V12 produceerde in die versie 258 pk, was gekoppeld aan een versnellingsbak die speciaal op de competitie was afgesteld, en kreeg eveneens een sperdifferentieel tussen de wielen.

Gecrasht

Zijn eerste eigenaar was de Duitse racepiloot Wolfgang Seidel, die al ervaring had met de 250 GT Berlinetta Tour de France. Jammer genoeg had zijn copiloot dat exemplaar gecrasht… Seidel zette 0879 GT tussen 1958 en 1964 in allerlei races in. Daarna wisselde de Ferrari regelmatig van eigenaar, maar bleef hij wel op Duits grondgebied.

Minutieus gerestaureerd

In 1973 verhuisde de 250 GT Berlinetta dan naar Zweden, waar zijn nieuwe eigenaar een jaar later aan een groots restauratieproject begon. Dat duurde bijna 20 jaar, maar de Zweedse eigenaar ging dan ook bijzonder grondig te werk. In 1997 werd de Ferrari dan doorverkocht aan de huidige eigenaar. Die liet de auto inspecteren door Ferrari’s classics-afdeling, Ferrari Classiche, dat bevestigde dat de V12, de versnellingsbak en de achteras nog steeds volledig origineel zijn.

Veiling

Op zaterdag 12 mei gaat deze Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France onder de hamer in Monaco. Veilinghuis RM Sotheby’s verwacht wereldwijde interesse, en schat dat de Ferrari tussen 7 en 9 miljoen euro zal opbrengen…

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...
Foto's ©: RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km