Volkswagen
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De benaming “Tour de France” in deze prachtige Ferrari uit de jaren 50 heeft niets met de wielerwedstrijd te maken. Wel met de legendarische autorace.
Dit is de Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France. Een lid uit de historische 250-familie van de Italiaanse constructeur, die de geweldige Colombo-V12 onder de motorkap hadden. De 250 GT Berlinetta werd in de jaren 50 als raceauto ingezet in de Tour de France-rally, en al snel kreeg hij de bijnaam “Tour de France” mee. Tussen 1956 en 1959 werden er in totaal 72 exemplaren van deze raceversie gebouwd. Allemaal kregen ze een Pinin Farina-design en werden ze bij Scaglietti gebouwd.
Dit exemplaar, met chassisnummer 0879 GT, is nummer 15 van de 17 exemplaren uit jaargang 1957. De 3 liter grote V12 produceerde in die versie 258 pk, was gekoppeld aan een versnellingsbak die speciaal op de competitie was afgesteld, en kreeg eveneens een sperdifferentieel tussen de wielen.
Zijn eerste eigenaar was de Duitse racepiloot Wolfgang Seidel, die al ervaring had met de 250 GT Berlinetta Tour de France. Jammer genoeg had zijn copiloot dat exemplaar gecrasht… Seidel zette 0879 GT tussen 1958 en 1964 in allerlei races in. Daarna wisselde de Ferrari regelmatig van eigenaar, maar bleef hij wel op Duits grondgebied.
In 1973 verhuisde de 250 GT Berlinetta dan naar Zweden, waar zijn nieuwe eigenaar een jaar later aan een groots restauratieproject begon. Dat duurde bijna 20 jaar, maar de Zweedse eigenaar ging dan ook bijzonder grondig te werk. In 1997 werd de Ferrari dan doorverkocht aan de huidige eigenaar. Die liet de auto inspecteren door Ferrari’s classics-afdeling, Ferrari Classiche, dat bevestigde dat de V12, de versnellingsbak en de achteras nog steeds volledig origineel zijn.
Op zaterdag 12 mei gaat deze Ferrari 250 GT Berlinetta Tour de France onder de hamer in Monaco. Veilinghuis RM Sotheby’s verwacht wereldwijde interesse, en schat dat de Ferrari tussen 7 en 9 miljoen euro zal opbrengen…
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...