Deze BMW is vergeten, maar toch redde hij (gedeeltelijk) het merk!

De BMW 700 lijkt in niets op een conventionele BMW: zijn motor is een tweecilinder boxer en zit… achterin! En hoewel deze architectuur geen vervolg kreeg, redde de auto zelf het merk van de ondergang!


  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 30 juni 2020
  • Divers

Deze BMW is vergeten, maar toch redde hij (gedeeltelijk) het merk!

In de jaren ‘50 lopen de zaken heel slecht voor BMW. De kleine 600 verkoopt niet goed, de grote 502 berline heeft het nog moeilijker en de coupé- en roadstermodellen 503 en 507 werden bijna niet verkocht! De Oostenrijkse invoerder en ook minderheidsaandeelhouder van het merk, Wolfgang Denzel, had het idee om een mini-BMW te bouwen , maar dan met modernere looks en prestaties dan de 600. Hij had al wat ervaring als constructeur en vroeg aan Giovanni Michelotti om voor hem een compacte wagen te tekenen op het verlengde chassis van de 600...

Deze BMW is vergeten, maar toch redde hij (gedeeltelijk) het merk!

In de zomer van 1958 wordt het prototype voorgesteld aan de directie van BMW, die mits enkele aanpassingen zijn zegen geeft aan het model. Het daaropvolgende jaar wordt de wagen op de markt gebracht. Op mechanisch vlak treffen we een architectuur aan die motorrijders bekend in de oren zal klinken: een tweecilinder boxer van 700 cc. Hij ontwikkelt in eerst instantie 30 pk, maar ziet zijn vermogen geleidelijk aan stijgen tot 40 pk voor de ‘Sport’ uitvoering. 

Deze BMW is vergeten, maar toch redde hij (gedeeltelijk) het merk!

Meteen bij zijn lancering is het model succesvol: BMW komt met meer varianten (2-deurs berline, coupé, cabrio, Sport, Luxe,…) en brengt bijna 190.000 exemplaren van zijn economische auto aan de man. In 1962 lanceert het merk uit Beieren de ‘Neue Klasse’, een dynamische middenklasse berline die zeer succesvol zal worden. Het geld dat die laatste in het laatje brengt, redt het merk en BMW beslist in 1965 om de productie van zijn kleine, goedkope auto’s te stoppen. De 700 gaat met pensioen en krijgt geen opvolger… 

Deze BMW is vergeten, maar toch redde hij (gedeeltelijk) het merk!

BMW

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km