Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Het oermodel van Porsche is natuurlijk de 911, maar het verhaal van de Duitse constructeur begon met de 356. Deze Amerikaanse versie, de 356 Super Speedster, wisselt na 51 jaar en met amper 35.000 mijl op de teller (ongeveer 56.000 kilometer) van eigenaar.
De Porsche 356 debuteerde in 1948. In 1954 overtuigde de importeur van de Verenigde Staten Porsche om een speciale versie te bouwen, de Speedster. Een sportiever koetswerk, een lagere voorruit en dito gordellijn, volledig wegvouwbare stoffen kap en twee kuipzetels moesten de Speedster in de Verenigde Staten het nodige cachet geven om het op te nemen tegen de Britse concurrenten uit die tijd.
Standaard kreeg de Speedster een luchtgekoelde 1.6 met 60 pk achterin. Een bijzonder zeldzame “Super”-uitvoering dreef dat vermogen op tot 75 pk. Het was die versie die een Amerikaanse metaalhandelaar in 1956 nieuw kocht: een Porsche 356 A 1600 S Speedster, in Glacier White, met chassisnummer 82780.
In 1967 kocht een slager uit Pennsylvania hem over. Robert Howry was normaal fan van coupés, maar vond de looks van deze Speedster onweerstaanbaar. Om naar te kijken vooral: Howry bouwde er speciaal een garage voor, en zette in de 51 jaar dat hij de Porsche in zijn bezit had amper 3.000 mijl bij op de teller, zo’n 4.800 kilometer.
Toch droeg Howry zorg voor zijn juweel: hij behandelde het leder, ververste de olie, voerde een onderhoud uit en behandelde het rubber met lijnzaadolie. Het bezorgde de slager een reputatie: van heinde en verre kwamen Porsche-fans tips vragen voor het onderhoud van hun wagen.
Maar na 51 jaar vindt de eigenaar het welletjes en mag de Porsche 356 Super Speedster naar iemand anders. Hij wordt op 27 oktober geveild door RM Sotheby’s ter gelegenheid van Porsches 70ste verjaardag. Verwacht wordt dat hij 500.000 tot 600.000 dollar zal opbrengen, zo’n 425.000 tot 510.000 euro.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.