Deze elektrische Ford GT40 is geen heiligschennis

De kleine Britse constructeur Everrati is in zee gegaan met de Amerikaanse specialist Superformance om samen een puur elektrische Ford GT40 te bouwen, zonder daarvoor een oorspronkelijke auto met verbrandingsmotor te moeten ‘opofferen’.
  • VROOM  Team VROOM Team
  • 20 juli 2021

Deze elektrische Ford GT40 is geen heiligschennis

Het kleine Everrati uit het Verenigd Koninkrijk is geen onbekende. Het heeft een traditie in het transformeren van iconen uit de autogeschiedenis naar elektrische wagens. Nadat het eerder de 964-generatie van de illustere Porsche 911 onder handen heeft genomen, is het nu de Atlantische Oceaan overgestoken om de mytische Ford GT40 onder hoogspanning te zetten.

Volledig nieuw

Deze elektrische Ford GT40 is geen heiligschennis

Puristen moeten niet onmiddellijk op hun paard kruipen, want er is geen oorspronkelijke GT40 ‘geslacht’ om de V8 door een elektromotor te vervangen. Neen, voor deze creatie is Everrati met Superformance in zee gegaan. Dit bedrijf is gespecialiseerd in Amerikaanse klassiekers en bouwt een volledig nieuw chassis waar eigentijdse of klassieke techniek in kan worden gehangen. De motor en batterijen van hun kant zijn door Everrati gemaakt.

Zoals het origineel maar dan beter

Deze elektrische Ford GT40 is geen heiligschennis

Net zoals met de Porsche 964 heeft de kleine Britse constructeur er alles aan gedaan om het oorspronkelijke karakter van de wagen en zijn gewichtsverdeling te behouden. De prestaties zijn daarentegen een stukje beter dan de GT40 van weleer, dankzij 800 pk, 800 Nm aan koppel en een sprint naar 100 km/u in minder dan 4 seconden. De batterij is relatief klein met haar 46 kWh. Dat helpt het gewicht laag te houden zodat het rijbereik toch iets meer dan 125 mijl of 200 kilometer bedraagt.

Binnenkort op de weg

Deze elektrische Ford GT40 is geen heiligschennis

De twee samenwerkende bedrijven hebben nog geen prijs of leveringsdatum gecommuniceerd, maar ze willen heel binnenkort een rijdend prototype bouwen. Superformance heeft een chassis gemaakt dat nu wordt aangepast aan de batterijen en de elektromotor van Everrati.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

VROOM  Team
Over de auteur: VROOM Team
Foto's ©: Everrati.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km