Deze extreem zeldzame Porsche 550 RS Spyder kan weer Belgisch worden… voor 4 miljoen euro

Veilinghuis RM Sotheby’s biedt een van de 90 Porsches 550 RS Spyder te koop aan. De zeldzame auto is ontwikkeld om te racen en werd in 1956 nieuw geleverd… in België.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 29 november 2018

Volgend jaar zal veilinghuis RM Sotheby’s op het Rétromobile-salon in Parijs een hele waaier aan exclusieve auto’s verkopen. In het lijstje staan onder meer een Aston Martin Lagonda Rapide uit 1962, een Hispano-Suiza cabriolet uit 1935, een Lister-Jaguar Costin uit 1959 en zelfs een Bugatti Veyron Grand Sport Vitesse uit 2014. Een lot van heel krachtige en snelle auto’s. Maar de ster van de show wordt aangedreven door een motor van…1,5 liter.

Gebouwd om te racen

De kleine Porsche 550 RS Spyder mag dan wel worden aangedreven door een kleine Flat-4, dat maakt hem niet minder exclusief. Het gaat om chassisnummer 550-0082, dus de 82ste uit een exclusieve productie van slechts 90 auto’s. De 550 is specifiek voor de autosport ontwikkeld – vandaar de RS in zijn naam – en heeft 110 pk ter beschikking om zijn 550 kilo lichte chassis na een bocht op de rechte lijn te katapulteren.

Belgische wortels

De auto die RM Sotheby’s veilt, werd in 1956 nieuw geleverd aan het Belgische nationale team en werd bestuurd door de Brusselse Gilberte Thirion, een van de meest populaire vrouwelijke coureurs van de jaren 1950. Nadat ze in 1956 deelnam aan de Mille Miglia en het jaar erop aan de 1.000 kilometer van de Nürburgring bleef chassis 82 in de handen van diverse eigenaars de circuits afdweilen. In 2000 onderging hij een volledige restauratie om het jaar erop weer deel te kunnen nemen aan de Mille Miglia.

De extreem zeldzame auto wordt op 6 februari 2019 geveild door RM Sotheby’s tijdens de oldtimerbeurs Rétromobile (6 tot 10 februari 2019). Experts schatten dat hij 3,8 tot 4,3 miljoen euro zou kunnen opbrengen. Je weet dus wat je te doen staat als je wil dat hij terug naar België komt…

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: RM Sotheby's / Remi Dargegen. Source ©: RM Sotheby's.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km