De Monza SP1 en SP2 werden in de
fabriek van Maranello voorgesteld aan een select publiek. In tegenstelling tot
wat hun looks doen vermoeden, gaat het niet zomaar om conceptmodellen. “Deze
speciale en exclusieve productiemodellen zijn de eerste exemplaren van een
nieuw concept dat we “Icona” noemen en zijn geïnspireerd op iconische Ferrari’s
uit de jaren 50”, aldus Ferrari. Ze worden dus in beperkte oplage geproduceerd
voor “klanten en verzamelaars van het merk”.
Barchetta’s
Esthetisch halen deze twee
sportwagens hun inspiratie bij de legendarische Ferrari-racebarchetta’s, zoals
de 166 MM uit 1948 en de 750 en 860 Monza. De Monza SP1 is een compromisloze
eenzitter, de Monza SP2 biedt plaats aan een extra passagier.
Krachtigste motor ooit
Onder het minimalistische
koetswerk van de SP1 en SP2 huist de krachtigste motor die Maranello ooit
bouwde: de indrukwekkende atmosferische 6.5 V12 uit de 812 Superfast. In deze
Monza’s produceert hij 810 pk (bij 8.500 tpm) en 719 Nm (bij 7.000 tpm). Met
een gewicht van respectievelijk 1.500 en 1.520 kilogram schieten de SP1 en SP2
naar 100 km/u in amper 2,9 seconden, naar 200 km/u in 7,9 seconden en gaan ze
door tot 300 km/u.
Virtuele voorruit
Om zulke snelheden zonder
“fysieke” voorruit te halen, krijgen deze barchetta’s Ferrari-technologie die
“virtuele voorruit” wordt genoemd. Boven het dashboard en het stuur leidt het
systeem een deel van de luchtstroom af om turbulenties in het interieur te
beperken.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?