Het oorspronkelijke Bugatti, dat
in het begin van de 20ste eeuw furore maakte, verzeilde in 1952 in een lange en
diepe winterslaap. In 1987 kocht de Italiaan Romano Artioli, in de jaren 80 een
van de belangrijkste Ferrari-dealers ter wereld, de rechten op het merk.
Artioli, een verwoed Bugatti-verzamelaar, wilde het merk in zijn oude glorie herstellen
met een nieuwe supersportwagen.
110 jaar Ettore
Artioli legde de lat hoog: de
designers en ingenieurs werkten vier jaar lang aan een auto die de naam Bugatti
voldoende eer aandeed. Het resultaat werd op 15 september 1991 in Parijs
voorgesteld, dag op dag 110 jaar na de geboorte van de oprichter van het merk,
Ettore Bugatti. Het resultaat kreeg dan ook de naam Bugatti EB110.
Grootmeester Gandini
De EB110 kreeg het hoekige, drukke
design van de jaren 80 en vroege jaren 90 mee. Geen toeval: tekenaar Giampalo
Benedini kreeg voor de prototypes de hulp van grootmeester Marcello Gandini, de
man die onder meer de Lamborghini Countach tekende. Onderhuids zag de Bugatti
EB110 het al groots: hij kreeg een 560 pk sterke 3,5 liter grote V12 met vier
turbo’s en vijf kleppen per cilinder, die via een manuele zesbak de vier wielen
aandreef.
Koolstof en kevlar
Niet veel later, op het salon van
Genève in 1992, volgde de EB110 Super Sport. Een gewijzigd motormanagement en
vrijere uitlaat zorgden voor 610 pk, koolstof en kevlar voor een
gewichtsverlies van 150 kilogram. 0-100 km/u duurde amper 3,2 seconden en de
topsnelheid bedroeg 355 km/u. Daarmee paste deze Bugatti EB110 Super Sport perfect
bij andere 90s-hypercars, zoals de McLaren F1.
Link met Lotus
Uiteindelijk ging het Bugatti van
Artioli in 1995 ten onder aan de turbulente economie en de grootse plannen van
Artioli: in 1993 had hij het Britse merk Lotus overgekocht van General Motors,
dat hij in 1996 aan het Maleisische Proton moest doorverkopen. Maar niet nadat
hij de naam van zijn kleindochter aan een kleine en lichte Lotus had gegeven:
Elise. De rechten op Bugatti belandden in 1998 bij huidige eigenaar Volkswagen.
Amper 916 kilometer
Van de Bugatti EB110 werden er
maar 139 exemplaren gemaakt, waarvan 30 stuks van deze EB110 SS. Dit exemplaar
werd in 1994 nieuw geleverd aan een Duitse dame, en belandde via een omzwerving
in Japan uiteindelijk in Zwitserland. Toch heeft deze EB110 SS amper 916 kilometer
op de teller. En met een geschatte waarde van 1,3 tot 1,8 miljoen euro tijdens
de veiling van RM Sotheby’s in Parijs op 6 februari lijkt dat bijna een koopje.
Zeker als je weet dat een nieuwe Bugatti Chiron je minstens 2 miljoen euro kost…