Mazda
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Wat deze Ford zo speciaal maakt? De woorden “Sierra” en “Cosworth” in één zin. En dan nog het RS500-logo. En het allereerste exemplaar…
Dit is de veiling van de eeuw voor Ford-liefhebbers. Waarom? Probeer al maar eens een Ford Sierra Cosworth RS500 te vinden in dezelfde staat als het model dat Silverstone Auctions binnenkort veilt. Als je daar nog eens bijtelt dat dit exemplaar het allereerste chassisnummer heeft, dan is het al helemaal speciaal.
Dit exemplaar is effectief de allereerste Sierra Cosworth RS500. Het enige exemplaar dat door Ford zelf gebouwd werd trouwens: de 499 andere exemplaren die nodig waren voor de Groep A-homologatie werden gebouwd door Tickford. Dit model werd dus door Ford gebruikt om de RS500-reeks te testen en groen licht te geven voor de (beperkte) productie.
De RS500-versie onderscheidt zich van de Sierra Cosworth door zijn herwerkte motor die beter bestand is tegen competitiegebruik. Op sommige exemplaren haalt hij zelfs 500 pk. Officieel produceren de 500 gehomologeerde straatexemplaren 224 bhp, zo’n 227 pk.
Alleen kenners onderscheiden de RS500 van een gewoon exemplaar. Op de RS500-opschriften na is het enige optische verschil namelijk een extra spoiler op de achterklep en enkele koelsleuven voor de remmen op de plaats van de mistlichten. Alle Sierra Cosworth RS500-modellen zijn trouwens rechtsgestuurd.
De Ford Sierra Cosworth RS500 kostte in 1987 19.950 pond, minder dan 23.000 euro. Het model dat bij Silverstone Auctions onder de hamer gaat, wordt geschat op 90.000 tot 120.000 pond, dus zo’n 100.000 tot 135.000 euro. Gezien zijn historiek kan die waarde alleen nog toenemen.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.