Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Wat deze Ford zo speciaal maakt? De woorden “Sierra” en “Cosworth” in één zin. En dan nog het RS500-logo. En het allereerste exemplaar…
Dit is de veiling van de eeuw voor Ford-liefhebbers. Waarom? Probeer al maar eens een Ford Sierra Cosworth RS500 te vinden in dezelfde staat als het model dat Silverstone Auctions binnenkort veilt. Als je daar nog eens bijtelt dat dit exemplaar het allereerste chassisnummer heeft, dan is het al helemaal speciaal.
Dit exemplaar is effectief de allereerste Sierra Cosworth RS500. Het enige exemplaar dat door Ford zelf gebouwd werd trouwens: de 499 andere exemplaren die nodig waren voor de Groep A-homologatie werden gebouwd door Tickford. Dit model werd dus door Ford gebruikt om de RS500-reeks te testen en groen licht te geven voor de (beperkte) productie.
De RS500-versie onderscheidt zich van de Sierra Cosworth door zijn herwerkte motor die beter bestand is tegen competitiegebruik. Op sommige exemplaren haalt hij zelfs 500 pk. Officieel produceren de 500 gehomologeerde straatexemplaren 224 bhp, zo’n 227 pk.
Alleen kenners onderscheiden de RS500 van een gewoon exemplaar. Op de RS500-opschriften na is het enige optische verschil namelijk een extra spoiler op de achterklep en enkele koelsleuven voor de remmen op de plaats van de mistlichten. Alle Sierra Cosworth RS500-modellen zijn trouwens rechtsgestuurd.
De Ford Sierra Cosworth RS500 kostte in 1987 19.950 pond, minder dan 23.000 euro. Het model dat bij Silverstone Auctions onder de hamer gaat, wordt geschat op 90.000 tot 120.000 pond, dus zo’n 100.000 tot 135.000 euro. Gezien zijn historiek kan die waarde alleen nog toenemen.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.