Deze unieke Ford uit 1987 staat te koop: “De heilige graal voor alle Ford-verzamelaars”

Wat deze Ford zo speciaal maakt? De woorden “Sierra” en “Cosworth” in één zin. En dan nog het RS500-logo. En het allereerste exemplaar…

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 mei 2018

Dit is de veiling van de eeuw voor Ford-liefhebbers. Waarom? Probeer al maar eens een Ford Sierra Cosworth RS500 te vinden in dezelfde staat als het model dat Silverstone Auctions binnenkort veilt. Als je daar nog eens bijtelt dat dit exemplaar het allereerste chassisnummer heeft, dan is het al helemaal speciaal.

Enige door Ford zelf gebouwd

Dit exemplaar is effectief de allereerste Sierra Cosworth RS500. Het enige exemplaar dat door Ford zelf gebouwd werd trouwens: de 499 andere exemplaren die nodig waren voor de Groep A-homologatie werden gebouwd door Tickford. Dit model werd dus door Ford gebruikt om de RS500-reeks te testen en groen licht te geven voor de (beperkte) productie.

227 pk

De RS500-versie onderscheidt zich van de Sierra Cosworth door zijn herwerkte motor die beter bestand is tegen competitiegebruik. Op sommige exemplaren haalt hij zelfs 500 pk. Officieel produceren de 500 gehomologeerde straatexemplaren 224 bhp, zo’n 227 pk.

Koeling

Alleen kenners onderscheiden de RS500 van een gewoon exemplaar. Op de RS500-opschriften na is het enige optische verschil namelijk een extra spoiler op de achterklep en enkele koelsleuven voor de remmen op de plaats van de mistlichten. Alle Sierra Cosworth RS500-modellen zijn trouwens rechtsgestuurd.

Van 19.950 tot meer dan 90.000

De Ford Sierra Cosworth RS500 kostte in 1987 19.950 pond, minder dan 23.000 euro. Het model dat bij Silverstone Auctions onder de hamer gaat, wordt geschat op 90.000 tot 120.000 pond, dus zo’n 100.000 tot 135.000 euro. Gezien zijn historiek kan die waarde alleen nog toenemen.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?
Foto's ©: Silverstone Auctions.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km