Deze Xpeng G9 is de snelst ladende auto ter wereld

De Chinese elektrische SUV kan een laadvermogen tot 480kW slikken en het merk voorziet daarvoor zijn eigen laadinfrastructuur.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 22 september 2022
  • Elektrisch
  • 4.338 weergaven

Xpeng is in ons land nog geen bekende naam, maar het Chinese merk is al sinds 2020 actief in elektro-walhalla Noorwegen, en sinds dit jaar ook in Nederland en Zweden. Op dit moment doet het dat onder andere met de P7, een alternatief voor de Tesla Model 3 of Model S, maar nu heeft het ook de specificaties van zijn nieuwe SUV bekendgemaakt, de G9, en die zijn indrukwekkend!

Vlaggenschip

De 4,9 meter lange Xpeng G9 staat voor luxe en geavanceerde technologie, met onder andere een ‘5D’ geluidssysteem met een vermogen van 2.250 Watt en maar liefst 28 luidsprekers! Ideaal om tijdens het laden een film te kijken op de twee naast elkaar geplaatste schermen van elk 15 duim. Daarnaast biedt de G9 ook een stevig arsenaal van veiligheidssystemen en rijhulpsystemen die de Autopilot van Tesla naar de kroon moeten steken. Het model gebruikt daarvoor 31 sensoren, een camera twee LiDARs en Nvidia Drive Orin chips die 508 triljoen operaties per seconde kunnen verwerken.

De SUV wordt aangeboden met een keuze uit twee aandrijvingen: één met een 230 kW sterke motor achteraan en één met vierwielaandrijving dankzij een 175 kW sterke bijkomende motor vooraan, samen goed voor 405 kW (551 pk). De eerste sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 6,4 seconden, de tweede doet er maar 3,9 tellen over.

Ultrasnelladen

Maar het meest indrukwekkende aan de Xpeng G9 is zijn batterijtechnologie. Het 96 kWh grote batterijpakket zorgt voor een rijbereik van 702 km in de ‘Long Range’ uitvoering, al is dat gemeten volgens de iets gunstigere Chinese cyclus. Maar de G9 beschikt ook over 800V-technologie en de strafste uitvoering kan laden aan een vermogen van 480 kW, waarbij er zo’n 200 km rijbereik bijgeladen kan worden in amper 5 minuten en 10% tot 80% zo’n 15 minuten in beslag neemt.

Leuk, alleen zijn er bij ons nog geen laadpalen die dat vermogen aankunnen. Maar ook daarvoor heeft Xpeng een oplossing: zijn eigen S4 ultrasnellader. In China wil het bedrijf er daarvan 500 plaatsen in 2023, met een doel van 2.000 stuks tegen 2025. Een andere aanpak dan landgenoot Nio, dat eerder inzet op batterijwissels.

De Xpeng G9 wordt in oktober gelanceerd op de Chinese markt en komt waarschijnlijk begin volgend jaar naar Europa. Wanneer het merk naar ons land komt, is nog niet bekend.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

De Maserati GranTurismo Folgore in 7 cijfers

Dit is de eerste elektrische Maserati in de geschiedenis van het merk. Tijd om samen de belangrijkste technische karaktertrekken te overlopen.

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Vergeten concept: Opel GT/W, rotatiemotor en rock star-looks!

Hoewel de eerste generatie van de Opel GT veel betekend heeft voor het imago van Opel, kwam er nooit echt een opvolger. En toch heeft dat niet veel gescheeld!

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

Alpine A110 R Fernando Alonso, door hem zelf afgesteld

De wereldkampioen Formule 1 heeft zijn eigen ‘touch’ gegeven aan de meest radicale A110.

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Van deze Ford GT LM Edition zullen er slechts 20 gebouwd worden

Een laatste speciale editie voor de productie van het model stopt.

Aanbevolen tests voor jou

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Kia Sportage vs. Toyota RAV4: strijd der plug-ins!

Heeft de zeer aantrekkelijke Kia Sportage het in zich om ’s werelds best verkochte auto te verslaan? Het antwoord ligt in een confrontatie tussen de plug-in hybride versies van deze twee sterren binnen het SUV-segment.

3,9 /5 Test: DS 7, performanter dan ooit!

Test: DS 7, performanter dan ooit!

Aan het begin van de zomer gaf DS zijn 7 een opfrisbeurt. Op het programma stonden een aantal esthetische en technologische verbeteringen, maar vooral een nieuwe ‘DS Performance’-uitvoering! Volstaat dat om het hoofd te bieden aan de concurrentie?

3,5 /5 Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

Test: Mercedes EQB 250, een elektrische trukendoos

De SUV met de ster op de neus is één van de weinige elektrische modellen die tot 7 passagiers kan vervoeren! Maar volstaat dat om zijn eerder stevige tarief te rechtvaardigen?

3,9 /5 Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Test: Audi RS 4 en RS 5 Competition, meer karakter!

Onder andere dankzij een herwerkte ophanging, klank en differentieel, zijn de RS 4 en de RS 5 nu beklijvender dan ooit!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kost de BMW M3 Touring

Zoveel kost de BMW M3 Touring

BMW vraagt net geen 100.000 euro voor de basisuitvoering, maar dan kan je ook nog in de optielijst duiken...

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Deze ‘Belgische’ Ferrari stond mee aan de wieg van de F40

Er werden vijf exemplaren gebouwd van de Ferrari 288 GTO Evoluzione, en dit exemplaar werd geleverd aan onze landgenoot Jean Blaton.

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Tesla blijft zijn netwerk in Europa uitbreiden!

Het aantal laadpalen van het Amerikaanse merk dat voor iedereen toegankelijk is, is bijna even hoog als dat van het aantal installaties van Ionity of Fastned!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Toekomstige klassieker: Alfa Romeo 156, de diva!

Na een hoekige en wat lomp ogende 155 knoopte Alfa Romeo met de 156 in 1997 opnieuw aan met de traditie van sensuele lijnen! Zijn design, uit de pen van Walter da Silva, weet ook vandaag nog te verleiden en het model wordt beschouwd als een ‘grand cru’ voor het merk! Ga ervoor, want hij is nog betaalbaar! Maar waar moet je op letten?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.750
2021
6 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 19.990
2022
1.000 km

Benzine, Manueel

€ 27.950
2021
14 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 15.490
2020
23.750 km

Benzine, Automaat

€ 39.990
2021
16.500 km

Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km