Aston Martin
Aston Martins nieuwste telg in de DB-bloedlijn wil verder gaan dan de huidige grenzen van het Grand Tourisme en nieuwe maatstaven creëren. Maar dat doet hij zonder V12...
De Chinese elektrische SUV kan een laadvermogen tot 480kW slikken en het merk voorziet daarvoor zijn eigen laadinfrastructuur.
Xpeng is in ons land nog geen bekende naam, maar het Chinese merk is al sinds 2020 actief in elektro-walhalla Noorwegen, en sinds dit jaar ook in Nederland en Zweden. Op dit moment doet het dat onder andere met de P7, een alternatief voor de Tesla Model 3 of Model S, maar nu heeft het ook de specificaties van zijn nieuwe SUV bekendgemaakt, de G9, en die zijn indrukwekkend!
De 4,9 meter lange Xpeng G9 staat voor luxe en geavanceerde technologie, met onder andere een ‘5D’ geluidssysteem met een vermogen van 2.250 Watt en maar liefst 28 luidsprekers! Ideaal om tijdens het laden een film te kijken op de twee naast elkaar geplaatste schermen van elk 15 duim. Daarnaast biedt de G9 ook een stevig arsenaal van veiligheidssystemen en rijhulpsystemen die de Autopilot van Tesla naar de kroon moeten steken. Het model gebruikt daarvoor 31 sensoren, een camera twee LiDARs en Nvidia Drive Orin chips die 508 triljoen operaties per seconde kunnen verwerken.
De SUV wordt aangeboden met een keuze uit twee aandrijvingen: één met een 230 kW sterke motor achteraan en één met vierwielaandrijving dankzij een 175 kW sterke bijkomende motor vooraan, samen goed voor 405 kW (551 pk). De eerste sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in 6,4 seconden, de tweede doet er maar 3,9 tellen over.
Maar het meest indrukwekkende aan de Xpeng G9 is zijn batterijtechnologie. Het 96 kWh grote batterijpakket zorgt voor een rijbereik van 702 km in de ‘Long Range’ uitvoering, al is dat gemeten volgens de iets gunstigere Chinese cyclus. Maar de G9 beschikt ook over 800V-technologie en de strafste uitvoering kan laden aan een vermogen van 480 kW, waarbij er zo’n 200 km rijbereik bijgeladen kan worden in amper 5 minuten en 10% tot 80% zo’n 15 minuten in beslag neemt.
Leuk, alleen zijn er bij ons nog geen laadpalen die dat vermogen aankunnen. Maar ook daarvoor heeft Xpeng een oplossing: zijn eigen S4 ultrasnellader. In China wil het bedrijf er daarvan 500 plaatsen in 2023, met een doel van 2.000 stuks tegen 2025. Een andere aanpak dan landgenoot Nio, dat eerder inzet op batterijwissels.
De Xpeng G9 wordt in oktober gelanceerd op de Chinese markt en komt waarschijnlijk begin volgend jaar naar Europa. Wanneer het merk naar ons land komt, is nog niet bekend.
Ben jij op zoek naar een elektrische auto? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste elektrische autozoekertjes nu hier:
Aston Martins nieuwste telg in de DB-bloedlijn wil verder gaan dan de huidige grenzen van het Grand Tourisme en nieuwe maatstaven creëren. Maar dat doet hij zonder V12...
Ford brengt zijn populaire SUV Kuga uit in een nieuwe speciale reeks Graphite Tech Edition. Een uitrustingsniveau dat ook als hybride en plug-inhybride wordt aangeboden.
Met de 110 is Lada erin geslaagd om de vele kritische stemmen het zwijgen op te leggen. Maar hoe?
Diesel voor de lange afstanden en elektrisch voor de dagelijkse ritten: is de plug-in dieselhybride het beste van twee werelden? Je kan er in ieder geval heel ver mee rijden op één tank! Toch als je zijn technologie goed gebruikt...