Dieptepunt voor inschrijvingen nieuwe auto’s

Dat blijkt uit de inschrijvingscijfers in ons land voor het eerste kwartaal. Wat is er aan de hand?

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 29 april 2022
  • Sector

In het eerste kwartaal van dit jaar werden in België amper 103.146 nieuwe auto’s ingeschreven. Dat zijn er zo’n 40.000 minder dan het gemiddelde voor die periode over de afgelopen tien jaar en zelfs 60.000 minder dan in het topjaar 2018! De verklaring is volgens invoerdersfederatie Febiac niet ver te zoeken: leveringsproblemen ten gevolge van chiptekorten en de oorlog in Oekraïne, terwijl de orderboeken bij de autobouwers wel vol zitten. Toch zien we dat de vertraging op de particuliere automarkt sterker is dan die bij de bedrijven, die nu zowat twee derde van de nieuw verkochte auto’s voor hun rekening nemen. Misschien is er dus meer aan de hand, en stellen particulieren de aankoop van een nieuwe wagen uit.

Nog nooit zoveel auto’s met stekker

Door de gunstige autofiscaliteit voor auto’s met een lage uitstoot zetten bedrijven sterk in op geëlektrificeerde voertuigen. Ze kiezen veel meer dan particulieren voor plug-in hybrides en 100% elektrische auto’s. Het aandeel van auto’s met een stekker was daardoor nog nooit zo groot. 14,8% van alle nieuw verkochte auto’s in het eerste kwartaal van dit jaar was een plug-in hybride, terwijl 9,3% volledig elektrisch was. Tel daarbij nog 7,2% hybrides (zonder stekker) en je komt op een geëlektrificeerd aandeel van een derde van de nieuwverkoop.

Het gevolg laat zich raden: de theoretische gemiddelde CO2-uitstoot (WLTP) van de in het eerste kwartaal nieuw ingeschreven voertuigen was nog nooit zo laag. Terwijl die tussen 2020 en 2021 in België al daalde van 130,7 g/km tot 116,9 g/km, daalt dat cijfer tijdens het eerste kwartaal van dit jaar nog lager tot een waarde van 108,3 g/km. Om dat cijfer nog te doen dalen, roept Febiac de overheid op om ook voor particulieren fiscale stimulansen te voorzien om geëlektrificeerde auto’s met een lagere uitstoot betaalbaarder te maken.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Newspress.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km