Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Een studie die onlangs uitgevoerd werd in Brussel is ontnuchterend.
Brussel Leefmilieu en een NGO die gespecialiseerd is in de technische en wetenschappelijke analyse (International Council on Clean Transportation, ICCT) hebben samen een studie uitgevoerd in de hoofdstad rond de uitstoot van voertuigen met een dieselmotor. En het minste wat je kan zeggen is dat de resultaten ontnuchterend zijn. Volgens die studie stoot het merendeel van de bestuurders die met een diesel rijden immers tot vijf keer meer uit dan toegelaten!
De vervuiling die door zowat 130.000 voertuigen uitgestoten wordt, werd in Brussel gemeten met behulp van een specifiek toestel. Yoann Bernard, onderzoeker aan het ICCT: “Wat we vaststellen is dat de meerderheid van de dieselvoertuigen die in de Brusselse straten rondrijden grote hoeveelheden schadelijke stoffen blijven uitstoten, meer bepaald stikstofoxides. Vele malen meer dan de norm!” Een uitstoot die tot vijf keer hoger ligt dan het gehomologeerde cijfer. En Brussel Leefmilieu zegt dat diesels die voldoen aan de Euro 4-norm, die vanaf januari niet langer toegelaten zijn in de Brusselse LEZ en niet beschikken over een roetfilter, bijna 50% van de uitstoot van fijnstof veroorzaken in uitlaatgassen, terwijl ze maar 12% van de volledige bestudeerde vloot vertegenwoordigen!
Bovendien heeft de studie ook een ander probleem vastgesteld: heel wat roetfilters op dieselvoertuigen zijn defect. Dat zou het geval zijn voor 5% van de diesels die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rondrijden. Die filters zullen vanaf volgend jaar gecontroleerd worden bij de technische controle.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.