Diesel: de werkelijke uitstoot is veel erger dan gedacht

Een studie die onlangs uitgevoerd werd in Brussel is ontnuchterend.

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 23 november 2021
  • Divers
  • 4.331 weergaven

Brussel Leefmilieu en een NGO die gespecialiseerd is in de technische en wetenschappelijke analyse (International Council on Clean Transportation, ICCT) hebben samen een studie uitgevoerd in de hoofdstad rond de uitstoot van voertuigen met een dieselmotor. En het minste wat je kan zeggen is dat de resultaten ontnuchterend zijn. Volgens die studie stoot het merendeel van de bestuurders die met een diesel rijden immers tot vijf keer meer uit dan toegelaten! 

De vervuiling die door zowat 130.000 voertuigen uitgestoten wordt, werd in Brussel gemeten met behulp van een specifiek toestel. Yoann Bernard, onderzoeker aan het ICCT: “Wat we vaststellen is dat de meerderheid van de dieselvoertuigen die in de Brusselse straten rondrijden grote hoeveelheden schadelijke stoffen blijven uitstoten, meer bepaald stikstofoxides. Vele malen meer dan de norm!” Een uitstoot die tot vijf keer hoger ligt dan het gehomologeerde cijfer. En Brussel Leefmilieu zegt dat diesels die voldoen aan de Euro 4-norm, die vanaf januari niet langer toegelaten zijn in de Brusselse LEZ en niet beschikken over een roetfilter, bijna 50% van de uitstoot van fijnstof veroorzaken in uitlaatgassen, terwijl ze maar 12% van de volledige bestudeerde vloot vertegenwoordigen!

Bovendien heeft de studie ook een ander probleem vastgesteld: heel wat roetfilters op dieselvoertuigen zijn defect. Dat zou het geval zijn voor 5% van de diesels die in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest rondrijden. Die filters zullen vanaf volgend jaar gecontroleerd worden bij de technische controle.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Aanbevolen tests voor jou

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Elektrisch, Automaat

€ 16.900
575 km

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km

Diesel, Manueel

€ 17.900
99.856 km

Benzine, Automaat

€ 239.900
21.000 km