Dit geschifte snelwegproject heeft het gelukkig nooit gehaald

Het centrum van Brussel moest een Europees snelwegkruispunt worden.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 13 april 2020
  • Divers

Brussel, halverwege de jaren ’60, op twee stappen van het Noordstation. Groupe Structures, een architectuur- en stadsplanningskantoor, stelt voor om een groot deel van de wijk tegenover het 20 jaar eerder gebouwde station plat te walsen. Men begint met de verwoesting van honderden huizen, waardoor zo’n 11.000 Brusselaars moeten verhuizen.

Bouwpromotor Charles De Pauw zit achter de plannen. Hij wil een World Trade Center op zijn Amerikaans oprichten, met 8 torens van elk 100 meter hoog, elk op een sokkel van 15 meter.

Waarom die sokkel? In die tijd is de auto koning en voor De Pauw moet het centrum van Brussel een snelwegkruispunt worden waar twee grote Europese verkeersassen elkaar moeten kruisen: aan de ene kant de weg van Parijs naar Amsterdam, aan de andere kant die van Londen naar Keulen. De snelwegen kruisen elkaar net aan deze sokkels. Een reeks zwevende voetpaden zou voetgangers toegang verschaffen tot de verschillende gebouwen zonder dat ze in contact moeten komen met auto’s die onder hun voeten voorbijrazen.

Fiasco

Wanneer De Pauw halverwege de jaren ’80 overlijdt is het waanzinnige plan nog lang niet af. Uiteindelijk komen er slechts drie torens (WTC I, II en III). De sokkels bleken veel te duur om te maken en werden dus geschrapt, waardoor je vandaag gewoon via het gelijkvloers binnenwandelt in de drie sombere torens.

Het snelwegkruispunt kwam er ook niet. In de plaats ligt er vandaag een centrale promenade bedacht door landschapsarchitect Jacques Wirtz. We kennen dit stukje Brussel als de Albert II-laan.

En waarschijnlijk is dat maar best ook

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: GS3 / GS / CIVA.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km