In september is het zover, dan onthult het
Italiaanse Maserati zijn nieuwste speeltje: de MC20, een supercar met middenmotor
die zelfs constructeurs als Mclaren, Ferrari en andere Lamborghini’s naar de
kroon zou moeten kunnen steken.
Donderdag gaf het merk met de
drietand de eerst details vrij over de motor die deze nieuwe bolide zal
aandrijven. Het blok, dat Nettuno (Neptunus) gedoopt werd, telt geen acht
cilinders zoals we zouden verwachten, maar wel 6, opgesteld in een V van 90
graden. De motor werd door Maserati zelf ontwikkeld en heeft een longinhoud van
drie liter, beademd door twee turbo’s. Daarmee levert hij een stevige 630 pk en
een maximumkoppel van 730 Nm! Een hybride-behandeling werd niet voorzien door
de ingenieurs in Modena.
Van de paddock naar uw garage
Wat de technologie betreft, kozen
de ingenieurs voor oplossingen die rechtstreeks van de Formule 1 zijn afgeleid,
te beginnen met een pre-verbrandingskamer die een plaats krijgt tussen de
centrale elektrode (bougie) en de hoofdverbrandingskamer. Een zijdelingse
bougie zorgt voor de optimale en gelijkmatige verbranding van de brandstof
wanneer de motor draait aan een toerental waarbij de tussenkomst van de
pre-verbrandingskamer niet nodig is.
Nog een
bijzonder kenmerk: een laag zwaartepunt wordt mogelijk gemaakt door een carter
met droge smering. Een technische keuze die tegenwoordig vaak terug te vinden
is in sportwagens.
Maserati geeft in zijn
persbericht nog mee dat de toekomstige MC20 ervoor zal zorgen dat het merk
opnieuw kan aanknopen met zijn racegeschiedenis. Een veelbelovende
aankondiging!
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit
Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.