Dit is de Lamborghini Revuelto met zijn 1.015 pk sterke V12!

De eerste plug-inhybride van Lamborghini behoudt zijn atmosferische V12, maar krijgt daarbovenop 3 elektromotoren om binnen de 2,5 seconden naar 100 km/u te stuiven!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 29 maart 2023
  • Lancering

Eindelijk is de vervanger van de Aventador hier, die de naam Revuelto krijgt. Lamborghini heeft het model stukje bij beetje onthuld, beginnend met zijn motor en vervolgens zijn chassis, waardoor we enkel nog zijn design moesten ontdekken. En nu het volledige model onder de schijnwerpers wordt gezet, kunnen we haast niet anders dan elk onderdeel opnieuw onder de loep te nemen van de eerste plug-inhybride supercar van het merk met de stier.



Atmosferische V12 van 1.015 pk

Het hoogtepunt van deze Revuelto is natuurlijk zijn motor, die centraal achterin geplaatst wordt. Het gaat nog steeds om een atmosferische 6,5 liter-V12, de krachtigste die Lamborghini ooit heeft gebouwd, die op z’n eentje al 825 pk en 725 Nm koppel ontwikkelt! Daarbovenop krijgt hij de hulp van drie elektromotoren om zijn totale vermogen te doen toenemen tot 1.015 pk. Een vermogen dat naar de vier wielen wordt gestuurd via een robotbak met dubbele koppeling en 8 versnellingen, waarmee de 100 km/u in 2,5 seconden wordt bereikt en de topsnelheid meer dan 350 km/u bedraagt!



Kleine batterij, kleine autonomie

Zijn carbon structuur met de naam ‘monofuselage’ kenden we ook al. Die is 10% lichter dan die van de Aventador en ook 25% stijver. Om de machine tot stilstand te brengen, kan je rekenen op keramische remmen en remklauwen met 10 zuigers aan de voorkant. Zoals het een PHEV betaamt, kan de Revuelto enkel op batterijkracht rijden, maar slechts over een afstand van een tiental kilometer. Zijn batterij is dan ook slechts 3,8 kWh groot.



Digitaal feestje

Wat de technologie aan boord betreft, krijgen piloot en copiloot elk hun eigen digitale display. Het interieur bevat zelfs drie schermen: een digitale tellerpartij van 12,3 inch, een centraal scherm van 8,4 inch en een display van 9,1 inch voor de passagier, zoals Ferrari dat ook doet.



Wat kost dat?

Lamborghini heeft de prijzen van de Revuelto nog niet onthuld. Stephan Winkelmann, de CEO van het merk, heeft echter wel al een richtprijs van zo’n 500.000 euro genoemd. Het model zal vanaf de tweede helft van dit jaar in productie gaan, met de eerste leveringen gepland nog voor het einde van 2023. Maar je moet je niet haasten naar de Lamborghini-dealer, want de eerste twee productiejaren van het model zijn al helemaal uitverkocht... 



Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via mail:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km