Dit is de meest geniale Lotus ooit, en toch werd hij een flop

Lotus: een naam die respect inboezemt bij liefhebbers van topsportwagens. Die reputatie heeft Lotus opgebouwd vanaf zijn allereerste productiemodellen. Naast de Spartaanse en zeer radicale Seven stelde Lotus in 1957 op het salon van Londen ook de Elite voor, een auto die zijn tijd ver vooruit was.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 april 2020
  • Divers

Dit is de meest geniale Lotus ooit, en toch werd hij een flop

Het kostte het kleine Britse bedrijf slechts een jaar om dit model te ontwikkelen dat het sportwagensegment voorgoed zou veranderen. In een wereld van zware en krachtige GT’s pakte Colin Chapman namelijk uit met een piepkleine auto van slechts 3,8 meter lang, die toch rondjes reed rond deze reuzen. Zijn geheim? Zijn pluimgewicht.

Dit is de meest geniale Lotus ooit, en toch werd hij een flop

Met de Elite bracht Lotus een revolutie in de sector. De auto rustte op een nooit eerder geziene structuur: een monocoque in glasvezel, waarin de mechaniek rustte op een stalen frame. De grote sterkte van deze techniek: een leeggewicht van slechts… 500 kilo. Er was dus niet veel nodig om deze auto vleugels te geven: de kleine Coventry Climax-motor die Lotus onder de motorkap installeerde ontwikkelde aanvankelijk slechts 75 pk. Maar dat volstond ruimschoots om de ranke Brit 180 km/u snel te maken, wat destijds een verbluffende snelheid was voor een motor van 1,2 liter.

Dit is de meest geniale Lotus ooit, en toch werd hij een flop

Doorheen de jaren bracht Lotus diverse verbeteringen aan het concept aan, zoals een sterkere ZF-versnellingsbak, een tot 85 pk opgevoerde motor en een iets luxere uitrusting. Toch pakte de mayonaise niet: het ophangingsysteem was te nipt berekend en moest constant worden onderhouden terwijl de bouwkwaliteit zeer willekeurig was… Zeker omdat Colin Chapman de auto ook aanbood in een zelfbouwkit, om belastingen te omzeilen.

Dit is de meest geniale Lotus ooit, en toch werd hij een flop

Zes jaar nadat hij in productie ging werd de Elite uit de markt gehaald, nadat iets meer dan 1.000 exemplaren waren gemaakt. Zijn opvolger, de Elan, werd een ongelooflijk commercieel succes. Vandaag is het model bijzonder gezocht en hoewel een restauratie peperduur is, wordt voor een goed exemplaar zo’n 70.000 euro geboden.

Dit is de meest geniale Lotus ooit, en toch werd hij een flop

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km