Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Het kostte het kleine Britse bedrijf slechts een jaar om dit model te ontwikkelen dat het sportwagensegment voorgoed zou veranderen. In een wereld van zware en krachtige GT’s pakte Colin Chapman namelijk uit met een piepkleine auto van slechts 3,8 meter lang, die toch rondjes reed rond deze reuzen. Zijn geheim? Zijn pluimgewicht.
Met de Elite bracht Lotus een revolutie in de sector. De auto rustte op een nooit eerder geziene structuur: een monocoque in glasvezel, waarin de mechaniek rustte op een stalen frame. De grote sterkte van deze techniek: een leeggewicht van slechts… 500 kilo. Er was dus niet veel nodig om deze auto vleugels te geven: de kleine Coventry Climax-motor die Lotus onder de motorkap installeerde ontwikkelde aanvankelijk slechts 75 pk. Maar dat volstond ruimschoots om de ranke Brit 180 km/u snel te maken, wat destijds een verbluffende snelheid was voor een motor van 1,2 liter.
Doorheen de jaren bracht Lotus diverse verbeteringen aan het concept aan, zoals een sterkere ZF-versnellingsbak, een tot 85 pk opgevoerde motor en een iets luxere uitrusting. Toch pakte de mayonaise niet: het ophangingsysteem was te nipt berekend en moest constant worden onderhouden terwijl de bouwkwaliteit zeer willekeurig was… Zeker omdat Colin Chapman de auto ook aanbood in een zelfbouwkit, om belastingen te omzeilen.
Zes jaar nadat hij in productie ging werd de Elite uit de markt gehaald, nadat iets meer dan 1.000 exemplaren waren gemaakt. Zijn opvolger, de Elan, werd een ongelooflijk commercieel succes. Vandaag is het model bijzonder gezocht en hoewel een restauratie peperduur is, wordt voor een goed exemplaar zo’n 70.000 euro geboden.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...